Ce nu poate face tehnologia Blockchain?

Ce nu poate face tehnologia Blockchain

Tehnologia Blockchain are potențialul de a face lucruri uimitoare. Aceasta poate furniza un traseu permanent de audit digital al tranzacțiilor, și poate fi folosită pentru a verifica la costuri mai mici, integritatea datelor. Aceasta poate ajuta întreprinderile și indivizii să fie de acord, la scară globală, cu privire la starea reală a afacerilor într-o piață, fără a se baza pe un intermediar costisitor.

Acest lucru se realizează printr-o combinație inteligentă de stimulente economice și criptografie, ce se asigură că, în orice moment, înregistrările digitale reflectă adevăratul „consens” dintre partenerii implicaţi. Atunci când vine vorba de schimbul de înregistrări și active digitale, acesta poate înlocui nevoia de încredere dintre cei implicaţi sau necesitatea unei autorități centrale de a verifica și de a menține înregistrările tranzacțiilor.

Cu toate acestea, atunci când evaluaţi modelele de business blockchain, este util să înțelegeţi ce anume nu poate face tehnologia blockchain.

Gândiți-vă la problema urmăririi copiilor într-o secție de spital și mai departe. Aceasta este o problemă foarte gravă. Consecințele unui copil care se confundă cu un alt copil, pot fi îngrozitoare. Prin urmare, stocarea înregistrărilor care conțin locația actuală a copilului, într-un mod care face ca aceste date să fie permanente și verificabile, pare a fi o utilizare excelentă a tehnologiei de tip blockchain.

Dar, există o mare problemă cu utilizarea blockchain pentru a rezolva o astfel de problemă. Înregistrările digitale pot fi permanente și verificabile, însă, cum știe cineva ce înregistrare digitală este atribuită cărui copil? Pentru a lega o intrare în blockchain cu un copil real, trebuie să îi dam copilului un identificator fizic printr-o etichetă fizică, sau, într-o lume mai futuristă, alocarea unui mic cip sau înregistrarea unui genom digital care leagă copilul de înregistrarea digitală. Și, acesta este locul în care blockchain se blochează. Nu poate ajuta cu acest proces și nu poate verifica dacă cel mai important pas al verificării se întâmplă corect.

La interfața dintre lumea offline și reprezentarea sa digitală, utilitatea tehnologiei depinde în continuare critic de intermediari de încredere pentru a face eficient „ultimul pas” dintre o înregistrare digitală și o persoană fizică, o afacere, un dispozitiv sau un eveniment. În exemplul nostru, tehnologia ar trebui să se bazeze pe oameni pentru a implementa corect și onest potrivirea dintre copil și înregistrarea digitală. Iar dacă oamenii fac acest lucru greșit sau manipulează datele când sunt introduse, într-un sistem în care înregistrările sunt considerate ca având integritate, acest lucru poate avea consecințe negative grave.

Pe de altă parte, dacă legătura dintre un individ și înregistrarea medicală a acestuia este stabilită cu succes și problema „ultimului pas” este rezolvată, atunci blockchain poate fi folosită nu numai pentru a asigura integritatea datelor, dar și pentru a da oamenilor control asupra modului în care datele medicale sunt folosite (de exemplu pentru cercetare academică, pentru o aplicație de fitness sau pentru dezvoltarea comercială a medicamentelor).

Există și alte exemple paralele. În zona marketingului, o problemă care apare adesea este că acea „vizualizare” pentru care plătește o agenţie de publicitate poate să nu-i aparțină, de fapt, persoanei care ar trebui să o vadă. Agenția de publicitate ar putea crede că plăteşte pentru a afișa un anunț unui bărbat în vârstă de treizeci și trei de ani interesat de un Lamborghini, dar anunțul ar putea să îi apară, de fapt, unui cadru didactic care conduce un autoturism break şi nu are intenția de a cumpăra altă mașină pentru ca copiii să o distrugă, dar îi place să viseze. Sau, și mai rău, anunțul ar putea fi văzut de un bot. Tehnologia Blockchain poate urmări ce identificatori digitali sunt asociaţi cu vizualizarea unui anunț, dar nu poate ajuta la verificarea umanității sau a onestității intențiilor cumpărătorului. Verificarea pentru a afla cine este în realitate în spatele identificatorului digital necesită verificare offline. Verificarea onestității intențiilor aparente de cumpărare este, probabil, dincolo de orice tehnologie pe care o avem astăzi.

Partea bună este că tehnologia blockchain poate fi utilizată pentru a schimba relația dintre creatorii de conținut digital, agențiile de publicitate și consumatorii. Agențiile de publicitate pot recompensa utilizatorii pentru atenția lor, oferindu-le acces la conținutul exclusiv online pe care ar trebui să-l plătească în caz contrar. Creatorii de conținut pot explora modele noi de generare de venit care beneficiază de capacitatea blockchain de a accepta tranzacţiile ieftine și eficiente. În timp ce consumatorii urăsc microplățiile din cauza costurilor mintale pe care le implică – microplăţile sunt ca un „taxi-metru” detestat de ​​mintea consumatorilor – acest lucru ar putea schimba modul în care plățile și abonamentele funcționează în spatele scenei, în diferite proprietăți digitale. Mai mult, dacă nu ne îngrijorăm să verificăm umanitatea unei vizualizări, dar în schimb vrem să ne asigurăm de dreptul la proprietate asupra înregistrărilor digitale, cum ar fi datele de navigare, atunci blockchain poate funcționa perfect. Una dintre problemele cu care ne confruntăm în mod constant în stabilirea economiei vieții private este problema drepturilor de proprietate asupra datelor. Și blockchain este poziționat perfect pentru a le defini.

Pe măsură ce se dezvoltă ecosistemul din jurul tehnologiei blockchain, vor apărea noi tipuri de intermediari care transformă problema „ultimului pas”, de a păstra înregistrările digitale în sincronicitate cu partenerii offline, în oportunități reale de afaceri. În timp ce tehnologia este în fază incipientă, pentru ca aceste elemente complementare să ajungă la maturitate, blockchain are potențialul de a remodela fundamental proprietatea asupra datelor digitale și a platformelor digitale pe care le folosim în fiecare zi.

Sursa: Harvard Business Review

Foto: Pixabay

Citește și Guvernanța corporativă, factor de competitivitate