De ce, fiecare companie, are nevoie de o strategie pentru inovare?

De ce, fiecare companie, are nevoie de o strategie pentru inovatie

Deoarece importanța inovării continue începe să devină din ce în ce mai clară pentru liderii marilor companii, au apărut şi câteva mituri și practici incorecte faţă de acest demers. Există lideri care promovează practica de a lăsa o mie de flori să înflorească și să adopte credinţa că nu există nicio idee proastă. Însă, această premisă este una defectuoasă deoarece deşi poate duce la inovare aceasta are un impact redus în companie.

Nu toate ideile sunt egale din punct de vedere al valorii şi poate exista intradevăr o idee proastă. Mai ales în cazul companiilor tinere, o idee proastă este aceea pe care compania nu o va lua niciodată la scară mare, chiar dacă este viabilă din punct de vedere financiar. Companiile nu pot să investească în fiecare idee pe care o au. Există resurse finite și timp limitat. Astfel, este imposibil să se atingă excelența atunci când o companie este trasă în mai multe direcții în ceea ce privește acea resursă și timpul alocat.

În final, liderii trebuie să facă nişte alegeri. Dar, când vine vorba de inovare, liderii par să facă decizii aleatorii, fără legătură clară cu anumite obiective. Angajații cu conexiuni bune sau cele mai atractive propuneri primesc atenție și resurse. Majoritatea liderilor nu au o strategie clară de inovare pentru a ghida procesul de luare a deciziilor.

Investiţiile aleatoare în inovaţie nu oferă beneficiile aşteptate. Această practică îi împiedică astfel pe angajați să vină cu idei bune. Sunt lideri care se tem de incapacitatea echipei lor de a genera suficiente idei bune. Dar când sunt întrebaţi cum vor ști o idee bună dacă au văzut una, nu au răspunsuri clare.

Strategia pentru inovare

Pentru a atrage inovația cu succes, fiecare companie are nevoie de o strategie clară de inovare. Liderii trebuie să ia în considerare direcţia în care se îndreaptă piaţa și cum intenționează să utilizeze inovația pentru a răspunde viitoarelor nevoi. Această strategie de inovare trebuie să fie aliniată cu strategia generală a companiei. Pentru a dezvolta o strategie de inovare, trebuie mai întâi să faceți următoarele două lucruri:

  • Analiza portofoliului – Dacă inovația este o călătorie, atunci trebuie să știți unde sunteți ca şi companie înainte de a decide în ce direcție să o luaţi. Ca atare, companiile trebuie să-și revizuiască portofoliul actual de produse și servicii. Care este echilibrul din portofoliul companiei în ceea ce privește inovațiile de bază, adiacente și cele transformative? Aveţi produse și servicii care sunt în declin și trebuie să fie retrase? Care sunt lacunele din portofoliul vostru privind produsele principale față de produsele viitoare?
  • Mediul de afaceri – După ce vă uitaţi atent, în interiorul companiei voastre, trebuie să vă uitaţi la piaţa din jurul vostru. Care sunt tendințele principale preconizate pentru viitor și care pot avea impact asupra viitorului companiei (economice, tehnologice sau sociale)? Cum este mediului de afaceri care poate aduce noi provoacări companiei? Ce schimbări majore observaţi în preferințele clienților? Când vine vorba de tehnologie, mulţi liderii vorbesc despre cât de greu este să privești în viitor. Cu toate acestea, specialiştii de la Universitatea Singularity spun, cu mare dreptate, că „viitorul este deja aici, este doar distribuit inegal”. Dacă acordaţi atenție acestor lucruri, veţi putea observa tehnologiile noi apărute și alte tendințe care ar putea avea un impact asupra afacerii voastre în viitor.

Atunci când această analiză este completă, puteţi să vă dezvoltaţi strategia de inovare. Aceasta este o declarație extinsă despre locul în care sunteţi ca afacere, unde credeţi că se îndreaptă piaţa, ce idei credeţi că vor reuși în viitor și cum veţi folosi inovarea pentru a răspunde nevoilor (adică ceea ce veţi investi versus ceea ce nu veţi investi).

O strategie pentru inovare este o ipoteză

Deoarece nu puteţi prezice viitorul, strategia voastră de inovare trebuie să fie dezvoltată și văzută ca o ipoteză care va evolua în timp. Investiţiile voastre în diverse idei vor fi experimentele pe care le veţi executa pentru a testa strategia. Periodic, trimestrial sau bianual, puteţi analiza progresul și să perfecționaţi strategia, făcând ajustările necesare pentru a fi aliniaţi cu obiectivele setate.

Cu ajutorul strategiei voastre de inovare, puteţi începe să cereţi idei din partea echipelor voastre. Le oferiţi un cadru şi ghidare pentru acest proces precum şi un filtru prin care să evaluaţi ideile și să luaţi decizii de investiție. Nu este vorba de a lăsa o mie de flori să înflorească ci să lăsaţi florile potrivite să înflorească.

Sursa: Forbes.com

Foto: Pixabay

Citește și Este antreprenoriatul serial potrivit pentru tine?