Pentru succes, suntem întotdeauna pregătiţi

Sergiu Negut: Pentru succes, suntem întotdeauna pregătiţi

Traversăm o perioadă delicată, în care, ca tratate cu turnesol, business-urile îşi relevă adevărata stare de sănătate sau boala incurabilă. La un an de când a părăsit reţeaua de clinici private „Regina Maria” pentru conceptul Horeca „frufru”, Sergiu Neguţ crede mai mult ca oricând în forţa ideii diferenţiatoare din spatele afacerilor.

Cum însă de la idee până la profit e cale lungă, am vrut să aflăm pentru început ce amprentă îşi pune o şcoală de afaceri asupra unui businessman care schimbă cu atâta uşurinţă industriile ori meridianele unde îşi desfăşoară activitatea.

Care a fost cea mai importantă lecţie învăţată la INSEAD?

Studiile de caz despre eşecuri, mai degrabă decât cele despre succese. Ne construim un bagaj de cunoştinţe şi citim cărţi, încercând să aplicăm ceea ce învăţăm în realitate. Mi se pare că citim exagerat de multe poveşti de succes. În realitate, noi avem o experienţă mult mai bogată în eşecuri decât în succese. Fiecare eşec de business are loc într-o conjunctură pe care lumea o consideră irepetabilă, dar există nişte patternuri foarte clare de recunoaştere a unei poveşti care nu merge. Cred că ar trebui să învăţăm mult mai mult din studiile de caz construite pe marile erori, care au dus la falimente, dar şi pe micile erori, care au dus la ratarea unei intrări pe o piaţă sau a unei invesţii. Şcolile de business fac serviciul de a pune pe masa de studiu şi eşecuri, nu numai succese. Inclusiv în cadrul INSEAD, la cursul de stratagie susţinut de Ron Adner, ne-au fost prezentate 12 case study-uri, dintre care 11 eşecuri şi un singur succes. Cel mai mult am învăţat din acest curs tocmai pentru că a analizat felul în care nişte oameni, altminteri absolvenţi ai celor mai bune şcoli, pregătiţi, cu nenumărate succese la activ, la un moment dat, sub presiunea biasurilor impuse de business, au luat nişte decizii greşite.

O astfel de terapie prin eşec nu poate demotiva?

Nu, pentru că, dacă eşti prevenit în ce fel şi în câte moduri se poate rata, ai şansa să ocoleşti capcanele sau locurile strâmte. Pe de altă parte, absolvenţii de INSEAD au 50% şanse să devină antreprenori, în ciuda multitudinii de pericole care pândesc afacerile. Ideea de business cu care am ieşit din INSEAD este aceea că nu sunt modele de succes prestabilite. Nici măcar în teoria de management nu există un framework universal aplicabil. Toate conceptele de business au cumva o aplicabilitate limitată. Lucrurile sunt mult mai vii, există foarte multe moduri de a ne uita la o situaţie de business şi, cu atât mai mult, la una de antreprenoriat, unde inovaţia este esenţială. De aceea, continuă să apară firme noi, soluţii noi, companii cu resurse virtual nelimitate, care pot fi alocate în zona de dezvoltare de produs sau de dezvoltare de piaţă.