Nevoia de atenție

In leadership, este o nevoie evidenta de atentie

Într-una dintre seri, la magazinul de lângă blocul meu, i-am spus vânzătoarei că îmi place cum s-a fardat, că și-a pus bine ochii în evidență. I s-a luminat toată fața, a zâmbit, de parcă îi făcusem un cadou. I-am recomandat să aibă mereu grijă de ea, să fie mereu frumoasă. De câte ori am mai trecut pe acolo de atunci, era la fel de îngrijită și de aranjată. Poate, pentru că cineva o remarcase, o apreciase…

Toți avem nevoie să fim apreciați, văzuți, auziți. Avem nevoie să ne calibrăm în relație cu ceilalți, să le câștigăm atenția, să știm dacă facem ceva bine, dacă ceva trebuie modificat. Funcționăm în societate, nu suntem izolați.

Până la un punct, nevoia aceasta de atenție este normală. Ea are legătură cu atenția pe care o primim în copilărie și poate fi văzută ca un mecanism de supraviețuire. Dacă nu primim suficientă atenție de la ceilalți, dezvoltăm un comportament compensator. Oamenii care ies mult în față sunt cei care au nevoie mare de confirmări, de validări. Diferența dintre „normal” și patologic este dată de intensitatea cu care se manifestă această nevoie și de modul în care îi afectează pe ceilalți. Narcisistul este cel care a primit atenție, dar care se crede centrul universului. Narcisistul este cel care spune: „Am vorbit suficient despre mine, hai să vorbim despre tine: ce crezi despre mine?” Ar fi interesant de văzut în ce măsură comportamentul narcisist a devenit mai pregnant în ultimii ani din cauza influenței social media.

Am fost la multe întâlniri cu clienți de-a lungul timpului și auzit des oamenii spunând că sunt nemulțumiți pentru că nu primesc feedback de la managerul lor (nici managerii nu primesc prea mult feedback, ca să fim corecți și față de ei). Oamenii, de fapt, caută să fie validați, să afle cum stau, cum performează.