Cum s-a schimbat leadership-ul în România din ’90 până în prezent

Cum s-a schimbat leadership-ul în România din '90 până în prezent

În primul rand, în România leadership-ul este bazat în exclusivitate pe personalitate şi nu pe competenţa tehnică, spune head-hunterul George Butunoiu. „În România se conduce cu personalitate, nu cu competenţă tehnică. Aşa a fost şi așa va rămâne multă vreme de acum încolo”, declară Butunoiu.

În opinia sa, leadership-ul e aproape identic cu charisma în România, spre deosebire de alte culturi, unde este un mix între cele două. “Ţine de specificul naţional, de tipul de cultură, de contextul economic-social”, explică head-hunterul. El arată că din această cauză există foarte multe drame. “Sunt mulţi care vor să fie manageri şi se duc să facă şcoli, dar nu au cel mai mic rezultat. Şi sunt alţii care nu ştiu mai nimic, dar sunt manageri şi lideri de succes. Ţine de personalitate”, mai spune George Butunoiu.
Cea mai mare transformare a leadership-ului în România față de anii ’90 constă în principalul obiectiv, care este totodată principala provocare a acestuia, consideră Corina Gonteanu, Manager marketing și comunicare, ManpowerGroup România.

“Dacă la începuturile economiei de piață, provocarea era construcția organizațională și dobândirea unui avantaj competitiv sustenabil, în prezent provocarea este gestionarea contextului schimbător, obținând constant avantaje competitive tranzitorii, și exploatându-le pe durata scurtă a existenței acestora”, menționează Corina Gonteanu.

Ea spune că pentru a răspunde însă acestei provocări, cheia sunt oamenii, iar în România oamenii potriviți sunt greu de găsit. „În țara noastră persistă ceea ce noi numim deficitul de talente, 61% dintre angajatori declarând anul trecut că au probleme în a identifica și atrage talentele de care au nevoie”, explică managerul ManpowerGroup România.