„Servant Leadership” și modul în care cele cinci principii ale sale sporesc succesul unei afaceri

„Leadership-ul servil" si modul in care cele 5 principii ale sale sporesc succesul unei afaceri

Termenul „Servant leadership” a fost inventat cu aproape 50 de ani în urmă, într-un eseu scris de către Robert K. Greenleaf, iar de atunci, lumea afacerilor a îmbrățișat încet, dar sigur, acest concept de empatie în leadership.

În ultimii ani, companii de top își declară în mod public afinitatea pentru această filosofie. De exemplu, la sfârșitul anului 2016, Starbucks s-a alăturat mișcării atunci când a spus că noul său CEO este un „adevărat servant leader”, explicând că el întruchipează caracteristicile pe care compania vrea să le vadă în toți liderii săi.

Un articol pe Entrepreneur pune în discuție acest subiect și explică cinci dintre principiile formulate de către autorul Larry Spears, CEO al Greenleaf Center for Servant Leadership, însoțite de exemple din lumea reală. Acestea ar putea să vă ajute să puneți în practică această filosofie și ulterior să vă transformați afacerea.

1. Empatie

Satya Nadella este doar al treilea CEO din istoria Microsoft, mergând pe urmele lui Bill Gates și Steve Ballmer. Nadella a vorbit despre rolul important pe care îl joacă empatia în a fi un lider eficace. El a scris chiar și o carte despre asta, spunând că empatia „va deveni și mai valoroasă într-o lume în care torentul de tehnologie va perturba status quo-ul, mai mult ca niciodată”.

La rândul său, Larry Spears se străduiește să înțeleagă și să împărtășească sentimentele fiecărui membru al echipei, precum și ale clienților săi. Le oferă colegilor încredere, presupunând că bunătatea lor merge mână în mână cu loialitatea și încrederea pe care echipa li le acordă.

2. Conștientizare

Liderii empatici au o conștiință puternică a ceea ce se întâmplă în jurul lor. Ei se preocupă de bunăstarea membrilor echipei, neprivindu-i ca pe niște rotițe într-o mașină. Elon Musk, de la Tesla, a demonstrat recent această conștiință, angajându-se să lucreze pe linia de producție la una dintre fabricile de producție, îndeplinind sarcinile care au dus la rănirea unora dintre lucrătorii săi.

Mai important decât atât, acest gen de lideri au conștiință de sine. Ei înțeleg foarte bine efectele pe care deciziile și comportamentul lor le au asupra celor din jur. Conștientizarea vine cu un preț, după cum spune Greenleaf: „Conștientizarea nu este ceva ce îți dă consolare – este tocmai opusul. Este un perturbator și ce te trezește. Liderii abili sunt, de obicei, vigilenți și îngrijorați, în mod rezonabil”.

3. Persuasiune

În loc să-și instruiască angajații să urmeze ordinele conform unei ierarhii rigide, liderul „servant” se bazează, mai degrabă, pe convingere decât pe constrângere. Tânărul Steve Jobs de la Apple a fost considerat de către multă lume ca fiind un maestru în persuasiune. Angajații săi vorbeau adesea despre capacitatea sa de a-i convinge să îndeplinească obiective care păreau imposibile.

Citește și: Dacă vor performanță, liderii trebuie să mănânce ultimii

De fapt, abilitatea de convingere este unul dintre factorii care fac diferența între o structură tradițională de management autoritar și abordarea bazată pe servicii. Persuasiunea implică o componentă importantă pe care ordinele nu o au: dialogul. Atunci când intrați în discuții cu angajații, dezbateți importanța unui lucru pentru echipă și căutați să ajungeți la un numitor comun pentru toată lumea. Astfel, angajații vor fi mai predispuși să-și găsească motivația internă necesară pentru a îndeplini eficient sarcina respectivă.

4. Conceptualizare

Antreprenorii care conduc în mod „servant” se concentrează pe imaginea de ansamblu și nu se lasă distrași de operațiunile zilnice și de obiectivele pe termen scurt. Potrivit CEO-ului Virgin, Richard Branson, trebuie să acordați atenție sporită fiecărui detaliu în etapa timpurie a afacerii, dar mai târziu ar trebui să delegați și să vă concentrați pe imaginea de ansamblu.

Servant Leaders își împuternicesc angajații să se ocupe de chestiuni cotidiene, făcându-și timp să viseze la un viitor mai bun pentru echipă și pentru companie. Acest lucru nu face din lider un visător nepractic, ci dimpotrivă. El va înțelege foarte bine fiecare aspect al afacerii, dar nu va permite să fie distras de la obiectivele pe termen lung. Dacă simțiți această libertate, este un semn bun că aveți angajați competenți în care puteți avea încredere.

5. Creștere

Servant Leaders sunt foarte preocupați de creșterea personală și profesională a fiecărui membru din echipă. Washington Post a descris un astfel de lider ca fiind cineva care nu se consideră mai bun decât oamenii situați mai jos, din punct de vedere ierarhic. De asemenea, el nu este de acord cu faptul că angajații nesupravegheați ar munci mai puțin. Conducătorii cu astfel de abilități consideră că dacă ei creează valorile și cultura potrivite, oamenii vor face lucruri extraordinare.

Facebook a fost încoronată drept cea mai bună companie pentru care poți lucra, în 2017, de către GlassDoor. Masa gratuită și concediul plătit de 18 săptămâni pentru noii părinți (bărbați și femei) se numără printre numeroasele beneficii pe care CEO-ul Mark Zuckerberg le oferă angajaților.

Deși „leadership-ul servant” poate apărea la început ca un oximoron, este o strategie de conducere care a fost adoptată de către unele dintre cele mai de succes companii din lume și nu a dat greș, cel puțin în cazul lor.

Foto: erhui1979 | Getty Images

  •  
  •  
  •  
  •  
  •