Ce competenţe trebuie să aibă un business coach bun

Ce competenţe trebuie să aibă un business coach bun

Uta von Boyen, consultant strategic pentru întreprinderi şi specialist în coaching, explică într-un articol pentru cotidianul german Handelsblatt ce calităţi trebuie să aibă un coach bun de manageri.

În Germania, mulţi oameni din structurile de conducere ale companiilor îşi caută un coach, dar nu prea vorbesc despre asta. „Există o percepţie similiară cu mersul la psiholog, ca şi cum ar fi doar pentru oameni cu probleme”, explică experta.

În opinia ei, coaching-ul nu trebuie folosit doar în ultimă instanţă, într-o situaţie complicată, ci ca un mod de prevenire a unor astfel de situaţii. El face managementul mai productiv şi oamenii mai mulţumiţi.

Potrivit specialistei, coaching-ul nu este încă foarte răspândit în Germania deoarece oferta de servicii pe această piaţă este foarte eterogenă, chiar dacă asociaţiile de coaching fac eforturi de a profesionaliza breasla prin certificări.

În plus, formarea în coaching se bazează prea mult pe managementul proceselor, în contextul în care multor coach-i le lipsesc cunoştinţele teoretice de management.

Experta consideră că nu doar relaţia între coach şi coachee este decisivă pentru succesul coaching-ului, ci şi necesitatea ca Business Coach-ii să aibă patru competenţe în domenii diferite:

1. O competenţa legată de metode şi procese, în sensul de a conduce procesul de coaching empatic şi metodic. Pentru asta, trebuie să dezvolte o relaţie bună cu coachee-ul şi să scoată la lumină resursele acestuia, sistematic şi cu metode adecvate;

2. Coach-ii trebuie să aibă experienţă în management şi în alte domenii conexe. Oamenii din poziţiile de conducere nu au nevoie doar de un feedback interpersonal, ci trebuie să li se ofere şi posibilitatea de a discuta cu coach-ul diferite scenarii şi aspecte strategice, organizatorice, structurale, funcţionale, de comunicare şi personale. Ei trebuie să ia deciziii şi să elaboreze strategii eficiente de implementare; de aceea, coach-ul trebuie să le poată da sfaturi în aceste privinţe;

3. Coach-ii ar trebui să fie în stare să evalueze bine cunoştinţele pentru că trebuie să judece exact potenţialul coachee-lor şi să le pună în relaţie cu cerinţele funcţionale şi organizatorice pe care trebuie să le îndeplinească aceştia. Soluţiile date de coach-i nu vor fi eficiente decât dacă corespund posibilităţilor reale ale managerului.

4. O experienţă proprie într-un post de conducere legată de competenţa de a dezvolta o organizaţie. Aceasta poate fi de mare ajutor la transpunerea abordărilor teoretice în practică.

Uta von Boyen concluzionează că aceste calităţi nu trebuie să fie apanajul unor oameni mai vârstnici, cu vechime mare în muncă. Ce contează în final este bilanţul efectelor coaching-ului. Ea recomandă ca odată găsit un coach bun, acesta să fie  păstrat.