O idee, trei aspecte, cinci sfaturi

team coaching

Coaching-ul este, de fapt, o conversație. El înseamnă a pune întrebări, a asculta și a oferi răspunsuri cu scopul de a învăța și a contribui la dezvoltarea celuilalt sau a echipei care trece prin proces. Sunt câteva elemente pe care orice manager ar trebui să le cunoască. Ideea principală din spatele leadershipului eficient constă în crearea de conversații specifice coaching-ului. Acestea nu sunt generate doar de către coach, ci pot fi învățate și susținute de către orice persoană care își dorește să obțină beneficii și rezultate minunate din relațiile cu cei din jur.

Doug Riddle, editor al cărții “Handbook of Coaching in Organizations” spune că: “ Relația de coaching este deosebită, aducând valoare dincolo de sesiunile formale. Cele mai puternice conversații tip coaching cu impact asupra leadership-ului sunt cele care au loc pe holurile companiilor, în cafenele, birouri și alte spații de lucru.”

Sunt trei aspecte pe care orice lider le poate avea în vedere atunci când construiește un sistem autentic al conversațiilor tip coaching.

Prezența lor într-o organizație determină creșterea și dezvoltarea relațiilor directe în feluri importante. Oamenii pot deveni mai conștienți față de propria persoană, mai autonomi, își pot îmbunătăți abilitățile și pot fi mai responsabili pentru propria dezvoltare personală și pentru  drumul în carieră.

Liderii își dezvoltă raporturile directe prin acțiuni specifice. Pașii făcuți sunt: construirea relației și a încrederii, setarea unor obiective clare și măsurabile, punerea întrebărilor potrivite în loc de a oferi informații, ascultarea și confirmarea înțelegerii, oferirea unui feedback inspirațional și constructiv, responsabilizarea celuilalt pentru propria dezvoltare.

Liderul poate fi atât coach, cât și manager. Nu este indicat ca aceste roluri să fie separate.

Abilitatea de a fi coach se poate construi. Pe parcurs, sunt cinci sfaturi importante pe care orice practicant trebuie să le aibă în vedere. Acestea sunt propuse de către Centrul pentru Leadership Creativ (mai multe detalii se regasesc și pe website-ul lor).

  1. Investiția în relație – trebuie setate câteva limite, construită și întreținută încrederea, cultivate răbdarea și interesul onest pentru creșterea și dezvoltarea celuilalt.
  2. Asigură un sistem de evaluare, dar și de cultivare a înțelegerii. Conversațiile pot fi informale și spontane, însă pot fi și planificate. Este necesară existența unui mediu propice pentru reflectare, descoperire de sine și constientizarea lecțiilor. Ajută întrebări precum: “Despre ce crezi că a fost acest feedback?”, “Ce vrei să faci cu ceea ce ai învățat?”.
  3. Răspunsurile directe nu se oferă celui care trece prin metoda de coaching. El însuși trebuie să exploreze noi posibilități și să își pună la îndoială fricile care îl împiedică să evolueze. Vor fi de ajutor întrebări precum: “Cum ai putea vedea altfel această situație?”, “Ce s-ar întâmpla dacă ai face o schimbare?”, “La ce alternative te poți gândi?”.
  4. Oferă suport. Asigură-te că cel care lucrează cu sine are resursele și sprijinul necesar pentru a face schimbări. Este posibil să fie nevoie să le găsească întâi și aici se poate interveni prin coaching. De ținut minte că rolul de coach conține și perspectiva de manager. Dacă nu se ating obiectivele stabilite, există și consecințe. Coachingul nu este despre a fi permisiv și îngăduitor. Este vorba despre respect reciproc demonstrat prin lucrul asupra proiectelor personale setate.
  5. Insistă pe rezultate. Acestea contează și orice conversație ar trebui corelată cu obiective individuale și organizaționale. Prezența lor asigură motivare și un drum cu un scop clar.

Managerii în ziua de astăzi au misiunea să integreze rolul de coach în rolul lor profesional pentru a crea o imagine complet funcțională a unui lider autentic.