Cui îi e frică de “vânzare”?

Schimbarea ne permite sa ne reinventam in forme si culori pe care nu ni le-am fi imaginat posibile.

Logo Interact 2013Am o cunoștință care face pălării. Pornind de la un hobby, s-a gândit că, dacă tot îi place să le poarte și să le observe la alții, mai bine să le și producă. M-am întâlnit recent cu ea la un târg de creații hand made, unde eram în treacăt. M-am bucurat să o văd la propriul stand, zâmbind în stânga și în dreapta și convingând-o pe o tânără să încerce mai multe pălării pentru a o găsi pe cea care îi vine cel mai bine. Am felicitat-o pentru idee și curaj și am întrebat-o: “Și, unde le vinzi de obicei?”. S-a uitat cu cei mai mari ochi la mine și mi-a răspuns rapid, de parcă, dacă ar mai fi întârziat cu replica, ar fi însemnat că acceptă ideea de vânzare: “Păi, eu nu vând. Pălăriile se vând singure. Mă sună clienții și le cer. Știi că nu-mi place să vând! E vorba despre artă, iar arta este adorată, căutată, cerută, nu… (și aici s-a oprit puțin, ezitând să pronunțe cuvântul) vândută!”.

Spre surprinderea mea, în jurul nostru, câteva persoane dădeau din cap, a confirmare.

După această întâmplare, am căzut gânduri pentru că, într-adevăr, unii dintre noi au devenit foarte refractari la ideea de a “vinde” de parcă asta ar presupune ceva negativ, murdar, înjositor. De ce oare îmbrăcăm această activitate în straie atât de respingătoare încât devine ceva foarte dezagreabil? Caut câteva explicații pentru acest fenomen.

Nu înțelegem ce înseamnă, de fapt, să vinzi.

Poate că principalul obstacol mental este diferența extremă pe care o facem între ceea ce înseamnă să vinzi și numele funcțiunii. Într-adevăr, există departamente specifice și persoane dedicate acestei activități. Dar fiecare dintre noi participă activ în acest proces, fie că vrea, fie că nu, fie că o face conștient, fie că nu. Toți vindem într-un fel sau altul, dar această poziționare ne poate periclita propria credibilitate. A vinde presupune, înainte de toate, să câștigi încrederea potențialului cumpărător. A vinde presupune să-ți pese de acea persoană și să îi oferi ajutor. Câteodată, acest ajutor poate fi și tranzacțional, câteodată el poate fi parte din procesul de vânzare, ceea ce nu-i știrbește, însă, deloc, din putere și impact. Așa încât, mă întreb: nu cumva faci vânzare, chiar și atunci când pe cartea ta de vizită nu scrie asta?

Citește și: Pleacă de acasă pregătit! Vânzarea poate apărea oricând

Sunt din ce în ce mai surprinsă să descopăr reticența multora în a integra ideea de vânzare în ceea ce facem zilnic la job. Indiferent dacă lucrăm în departamentul financiar, în producție, în Customer Service sau marketing, acțiunile noastre susțin sau distrug un act de vânzare. Dacă nu suntem în fața clientului, nu înseamnă că nu contribuim, fie prin finalizarea propriilor sarcini astfel încât produsul sau serviciul final să ajungă la client în stare bună, fie prin a vorbi despre rolul nostru în organizație și despre organizația în sine.