Cum să creezi o relație bună cu noul șef

Seful tau pleaca si altcineva vine in locul lui. Cum stabilesti o relatie pozitiva cu el?

Șeful tău pleacă și altcineva vine în locul lui. Cum stabilești o relație pozitivă, cum ajungi să îl cunoști fără să lași impresia că ”te pui bine” și care este rolul tău în a-l ajuta să cunoască firma?

Ce spun experții

E important să începi relația cu managerul nou într-o notă bună, deoarece este o realitate că oamenii își fac rapid o primă impresie, susține Karen Dillon, co-autor al cărții Competing Against Luck și HBR Guide to Office Politics. Noul manager are, cel mai probabil, multe lucruri de făcut, așa că asumă-ți responsabilitatea de a crea o relație de muncă bună încă de la început. Michael Watkins, președintele Genesis Advisors și autorul cărții The First 90 Days, spune să nu te concentrezi pe ceea ce ai tu nevoie, ci încearcă să te pui în locul lui, să te întrebi mereu: ”De ce aș avea eu nevoie ca să ajung mai repede să cunosc firma?”.

Caută subiecte comune

Înainte să vină noul șef, încearcă să afli câteva lucruri despre acesta, apelează la oamenii care au mai lucrat cu el, dacă ești în contact cu ei. Poți să încerci LinkedIn și alte canale de socializare. Un lucru comun vă poate ajuta să spargeți gheața, deși nu te aștepta să creați o relație strânsă încă de la început.

Empatizează

Chiar dacă te străduiești să îi dovedești calitățile tale, încearcă să vezi lucrurile din perspectiva sa și ține cont de faptul că și pe el se pune presiune și este agitat. Dillon povestește că încă își aduce aminte când a întâlnit ultima angajată la o companie. Ea i-a înmânat CV-ul și i-a spus: ”Vreau doar să știi câteva lucruri despre mine; te rog, citește când ai timp și putem discuta mai încolo despre cum putem colabora”. Deși a fost o întâlnire de câteva minute, spre deosebire de celelalte, a lăsat o impresie foarte puternică datorită înțelegerii pe care i-a oferit-o lui Dillon. În acele prime săptămâni dificile, șefii vor reține că ai empatizat cu ei. ”Încearcă să înțelegi ce dificultăți au și ajută-i”, sfătuiește Watkins.

Nici prea mult, nici prea puțin

Noii șefi vor vedea mai departe de lauda excesivă sau lingușire și majoritatea evită jocurile politice. ”Nu încerca imediat să te pui bine cu noul șef, dar nici nu e bine să te faci nevăzut”, spune Watkins. Și Dillon e de acord că un plan de mijloc este cel mai bun sau, cel puțin, unul neutru. Vor fi atât de multe persoane care vor linguși încât este obositor și copleșitor. Încearcă să fii proactiv, dar nu exagera.

Interesează-te de metoda lor preferată de comunicare

Cu cât afli mai repede preferințele lor în comunicare pentru diverse subiecte, cu atât mai bine: dacă preferă să fie sunați, să li se trimită mesaje, e-mail-uri sau discuțiile față în față? Preferă să cântărească avantajele și dezavantajele înainte să ia o decizie sau vor să audă și sugestia ta? Lucrurile acestea te vor ajuta să eviți neînțelegeri care ți-ar putea complica treaba sau chiar te-ar putea pune în situații dificile. Cea mai bună metodă de a le descoperi este să întrebi. Chiar dacă nu au răspunsurile acum, pentru că încă testează, vor ști că ești orientat spre a fi eficienți împreună.

Ajută-i să aibă rezultate pozitive încă de la început

Indiferent de ce planuri ai, identifică ce anume îl interesează cel mai mult și ajută-l să aibă rezultate rapide în acele departamente. Poți chiar să ajuți la identificarea acelor oportunități, spunându-i ”Uite niște lucruri nerezolvate pe care te poți focusa acum, deoarece vor avea un impact major într-un timp scurt”, sau poți să îi aduci la cunoștință că ești dispus și dornic de a ajuta. Astfel, îi demonstrezi că ești team-player. Ceea ce ajută compania, te ajută și pe tine.

Vino cu soluții

Pe măsură ce se adaptează, managerii noi sunt bombardați cu tot felul de probleme; nu fi una dintre persoanele care vin cu o problemă, diferențiază-te prin a oferi și potențiale soluții la probleme. Te poți chiar oferi să te ocupi de o anumită situație, ceea ce îți va da și șansa să îți dovedești calitățile. Nu doar că vei lăsa o impresie bună, dar te vei și poziționa bine pentru viitor dacă îi ajuți să se deprindă mai repede cu noua companie.

Principii pe care să le reții

De făcut:

  • Găsește lucruri în comun pentru a ajuta în conversație
  • Încearcă să empatizezi
  • Caută ocazii să îți ajuți noul manager

De evitat:

  • Exagerezi încercând să te diferențiezi. Dar nici nu te ascunde în spatele biroului.
  • Presupui că își dorește e-mail-uri lungi, explicative sau reminder-e. Întreabă direct despre metoda preferată de comunicare
  • Aduci în discuție doar probleme. Oferă și soluții atunci când poți.

Studiu de caz numărul 1: adaptează-te metodei de comunicare a managerului

Când Ben Brooks a început pe un post nou în HR la gigantul Marsh & McLennan în asigurări, își cunoștea managerul dintr-un loc de muncă anterior, dar nu a lucrat niciodată cu el.

Brooks spune că inițial l-a abordat așa cum ar fi făcut cu un client, l-a întrebat cu ce l-ar putea ajuta. Discuția l-a făcut să-i înțeleagă mai multe preferințe, printre care faptul că preferă lucrurile puse pe hârtie ca să poată face completări și să își noteze lucruri. Așa că Brooks aducea mereu materialul imprimat și întâlnirile erau foarte productive datorită acestui lucru.

Un alt lucru important era că managerul prefera să nu ia decizii pripite, așa că îl lăsa să se gândească la ele peste noapte. Deși este ciudat să te adaptezi la preferințele unei persoane noi, importantă este eficiența; iar șeful, dacă îl ajuți să fie eficient și de succes, te va ajuta și el pe tine.

Studiu de caz numărul 2: fă o conexiune și adu soluții

Atunci când la Shutterstock a fost angajat un nou șef pe tehnologii, directorul departamentului de inginerie a fost entuziast să înceapă lucrurile bine.

Într-o ședință informală față în față, Kiran Patel a spart gheața, aducând în discuție familia. Astfel, au reușit să se cunoască un pic unul pe celălalt. Au stabilit chiar ca, în întâlnirile unul la unul, să-și păstreze întotdeauna câteva minute pentru a discuta despre noutățile din familiile lor.

Pe lângă aceasta, Kiran a putut și să își dea seama că noul director prefera să se concentreze pe inițiative strategice de anvergură și au discutat mult despre cum poate echipa lui să ajute. Datorită acestui lucru, el avea grijă să vină cu mai mult de o soluție, când era posibil, ca să ușureze munca noului manager, lucru care nu a trecut neobservat.