Cum puteţi practica tehnica mindfulness, la locul de muncă?

Cum puteti practica tehnica mindfulness la locul de munca?

În mod cert, și voi ați ajuns la locul de muncă cu un plan bine stabilit, ca, după câteva ore, să vă vedeți făcând cu totul altceva, sau ca, după nouă ore de muncă, să observați că nu ați reușit să îndepliniți decât câteva dintre sarcinile pe care vi le-ați propus. Nu sunteți singurii în această situație. Studiile arată că oamenii petrec mai mult de 47% din timpul lor gândindu-se la altceva decât la ceea ce fac în momentul respectiv. Cu alte cuvinte, funcționează pe pilot automat. Vestea bună este că vă puteți antrena mintea să fie mai concentrată prin tehnici de mindfulness (conștientizare). Ce puteți face mai exact, zilnic, la locul de muncă, conform Harvard Business Review – Franța?

Respirație

Studiile au arătat că cea mai mare parte a hormonilor de stres este eliberată în minutele de după trezire. Perspectiva zilei lungi care se arată în fața noastră declanșează o reacție instinctuală de luptă sau fugă și eliberează cortizol în sânge. Pentru a controla această reacție și a vă readuce la echilibru, luați-vă două minute la trezire, stând în pat, pentru a vă observa respirația. Când gândurile legate de ziua lungă, care abia a început, apar în mintea voastră, lăsați-le să curgă și reveniți asupra respirației. La fel, atunci când ajungeți la locul de muncă: înainte de a începe să lucrați, oferiți-vă 10 minute, în care să închideți ochii, să vă relaxați și să vă mențineți atenția continuă asupra respirației, inspirând, expirând. Pentru a vă concentra mai bine asupra acesteia, puteți număra la fiecare expirație. Dacă simțiți că sunteți distrași, mențineți-vă atenția asupra suflului. Bucurați-vă de aceste 10 minute, în care atenția este concentrată doar asupra voastră. În restul zilei, multe alte lucruri vor vrea să vă capteze atenția.

Focalizare și luciditate

Odată ce ați terminat acest exercițiu și sunteți pregătiți pentru muncă, conștientizarea vă poate ajuta să vă îmbunătățiți eficiența. Două aptitudini definesc o prezență conștientă: luciditatea și focusul. Focalizarea înseamnă capacitatea de a rămâne concentrat pe ceea ce faceți în momentul prezent, în timp ce luciditatea este capacitatea de a identifica și a respinge tot ce înseamnă distragere inutilă. Practicând prezența conștientă, vă dezvoltați o minte ascuțită și lucidă. Această practică este și o alternativă foarte bună pentru multitasking. Rămânând concentrați doar pe ceea ce aveți de făcut, deveniți mai productivi și vă sporiți creativitatea. Un exemplu elocvent de distragere este verificarea email-urilor. Acestea au o capacitate mare de a ne deconcentra de la ceea ce avem de făcut și de a ne concentra pe sarcini mai ușor de făcut. Studiile au arătat că finalizarea unor sarcini mici și ușoare ajută la eliberarea de dopamină, care ne creează o senzație de plăcere. Important este să observăm că ele există și să alegem să ne concentrăm pe ceea ce aveam inițial de făcut.

Pauză

Având în vedere multele întâlniri pe care le aveți programate, conștientizarea vă poate ajuta să obțineți întâlniri mai scurte și mai eficiente. Înainte de a merge la o întâlnire, luați-vă două minute de liniște, în care să treceți, în mod conștient, de la o sarcină la alta. O tehnică bună ar fi să menționați aceste două minute la începutul ședinței, astfel încât toți cei prezenți să reușească să își aducă mintea în prezent și să înlăture gândurile care vin din altă parte. Puteți proceda la fel și la sfârșitul ședinței, pentru a vă atenționa mintea că această activitate s-a terminat și pentru a o pregăti pentru cea care urmează. Astfel, reușiți să râmâneți atenți pe tot parcursul ședinței și evitați luarea unor decizii nepotrivite.

Citește și Cum ajută meditația mediul de business?

La sfârșitul zilei, în drumul spre casă, oferiți-vă câteva minute ca să reveniți în momentul prezent. Închideți telefonul și concentrați-vă asupra propriei persoane. Lăsați gândurile să curgă și concentrați-vă asupra respirației. În acest fel, înlăturați stresul de peste zi și ajungeți acasă într-o stare relaxată, pregătiți să vă bucurați de timpul cu cei dragi.

Foto: Unsplash