Testele de inteligenţă, un mijloc eficient de a selecta cei mai buni şefi

Testele de inteligenţă, un mijloc eficient de a selecta cei mai buni şefi

În Germania, marile companii pun mai degrabă accent pe teste de competenţe sociale şi pe centre de evaluare costisitoare, decât pe teste de personalitate şi inteligenţă, deşi de multe ori acestea sunt şi mai ieftine şi mai eficiente, arată diferite cercetări, citate de revista Spiegel.

Jurnaliştii germani constată că există o corelaţie directă între inteligenţa unui şef şi rezultatele pe care le obţine ca manager. Chiar dacă este imposibil ca toţi să fie membri ai Mensa sau Giga (comunităţi ai celor mai deştepţi), IQ-ul contează mult, fără să fie singura calitate necesară unui şef bun.

Cu toate acestea, mulţi germani nu-şi cunosc IQ-ul şi nu sunt dornici să-l afle şi să-l împărtăşească cu alţii. Mulţi se şi îndoiesc că inteligenţa poate fi măsurată. Unii cercetători susţin că inteligenţa socială este mai importantă decât cea cognitivă.

Există şi percepţia că, de multe ori, nu deştepţii ajung în funcţii de conducere importante şi că uneori farmecul personal, lipsa de scrupule, conexiunile sau norocul contează mai mult decât inteligenţa.

Studiile empirice arată însă că inteligenţa este un factor decisiv pentru succesul profesional. Jochen Kramer, cercetător la Universitatea Tübingen, a realizat în 2009 o amplă analiză pe baza a 244 de studii din Germania, care confirmă că oamenii mai inteligenţi au mai mult succes profesional şi fac o treabă mai bună. Această corelaţie este cu atât mai valabilă în cazul meseriilor pentru care există cerinţe complexe. Ca urmare, introducerea testelor de inteligenţă la angajare pare să fie o soluţie logică.

Totuşi, nici măcar una din trei companii germane nu recurge la această metodă în procesul de recrutare, ci insistă mai mult pe prezentarea unui studiu de caz, pe discuţii de grup, interviu cu un recrutor, după cum arată studiul experţilor Christof Obermann şi Stefan Höft.

“Dacă un manager are o capacitate redusă de a gestiona complexitatea sarcinilor pe care le are de îndeplinit, fiind mediocru, el nu va ajunge niciodată un lider eficient”, concluzionează pshihologul Christof Obermann pentru Harvard Business Manager.