Starea funcţiunii de HR în România şi cum poate deveni HR-ul şi mai relevant în organizaţii

Peste 350 de profesionisti ai resurselor umane si manageri de companii au participat la a 15-a editie a Conferintei Nationale HR Club

Peste 350 de profesionişti ai resurselor umane şi manageri de companii au participat la a 15-a ediţie a Conferinţei Naţionale HR Club, HR SmART Conference, care a avut loc pe 30 octombrie 2019, la Bucureşti. Evenimentul s-a axat pe provocările cărora HR-ul trebuie să le facă faţă în prezent, într-o lume aflată în continuă schimbare, în căutarea unor modele organizaţionale flexibile şi capabile să se adapteze din mers.

Criza de pe piaţa forţei de muncă, patru generaţii în organizaţii cu profiluri şi nevoi diferite, pregătirea angajaţilor sau chiar recalificarea acestora pentru a ţine pasul cu tehnologia sau digitalizarea proceselor sunt doar câţiva dintre factorii care sugerează că rolurile de HR trebuie reinventate. Astfel, vor contribui strategic la eficiența organizațională şi la atingerea obiectivelor de business.

Panelul „How SmART is the HR Function?”, prezentat de către Gabriel Măţăuan, HR Director – IMSAT/Groupe SNEF şi Wilson Wong, Head of Insights and Futures – Chartered Institute of Personnel & Development şi moderat de către Marius Decuseară-Brandenburg, membru în Consiliul Director HR Club, a prezentat rezultatele parţiale ale unui amplu studiu asupra funcţiunii de resurse umane în organizaţiile care activează în România. Pe baza unui eşantion de 130 companii care au completat prima parte a studiului, respectiv 101 companii care au completat a doua parte a studiului, s-a realizat un raport intermediar care oferă următoarele concluzii:

  • procesele clasice domină numărul de angajaţi din HR. 40% dintre angajaţii din HR sunt implicaţi în: recrutare, Onboarding, învăţare şi dezvoltare, administrare de personal şi relaţia cu angajaţii;
  • distribuţia de manageri versus non-manageri este de 1 manager la 2 angajaţi, ceea ce denotă că există procese în care sunt implicaţi cu preponderenţă managerii (spre exemplu: design organizaţional, gradarea şi evaluarea posturilor, Employees’ Engagement);
  • HR-ul este o funcţiune puternic feminizată (84% femei şi 16% bărbaţi);
  • dintre provocările actuale, cele mai multe companii respondente menţionează: atragerea oamenilor potriviţi (28%), retenţia angajaţilor (24%), lipsa de competenţe specifice (23%);
  • dintre provocările viitoare, sunt menţionate: retenţia angajaţilor (29%), digitalizarea proceselor (14%), atragerea oamenilor potriviţi (14%);
  • în topul proceselor pe care se concentrează departamentele de HR în această perioadă se află: Employees’ Engagement, planificarea necesarului de forţă de muncă şi orientarea în carieră; scorurile reflectă nivelul de dezvoltare a fiecărui proces, la nivelul întregului eşantion, procesele cu scorurile cele mai mari reflectă preocupările, priorităţile şi provocările actuale ale comunităţii de HR: atragerea şi retenţia oamenilor.

Citește și: Două treimi dintre angajații români sunt foarte stresați la locul de muncă