Depinde numai de tine

Depinde numai de tine

Un lider de succes trebuie să facă două lucruri foarte bine: să construiască şi să menţină relaţiile cu echipa şi să livreze rezultatele aşteptate. În orice cultură şi în orice tip de organizaţie, există nevoia comună de a avea un conducător pe care oamenii să-l admire şi în care să aibă încredere, pentru că el poate face diferenţa între o organizaţie cu performanţe mediocre şi una bună sau excepţională.

Există manageri care se înconjoară de situaţii şi rapoarte. Pentru ei, contează doar cifrele şi documentele care arată că situaţia este sub control. Această abordare, mai frecventă în structurile corporatiste, nu face decât să izoleze echipele şi departamentele companiei. Relaţiile dintre oameni devin superficiale, comunicarea are de suferit şi apar bariere în colaborare. Procesele, procedurile şi rapoartele sunt instrumente absolut necesare pentru a ajuta la îmbunătăţirea rezultatelor, dar nu sunt nici un scop în sine şi nici nu înlocuiesc rolul esenţial al factorului uman.

Alt mod de abordare este să te străduiești să cunoşti şi să înţelegi oamenii cu care lucrezi astfel încât să clădeşti încredere şi să le poţi influenţa pozitiv performanţele prin convingere şi nu prin impunere. Încrederea nu vine de la sine. Ea se obţine greu şi se pierde uşor. E nevoie să demonstrezi prin fapte că eşti consecvent, că-ţi respecţi angajamentele şi că te implici complet în atingerea ţelurilor comune. Legătura permanentă cu echipa ta şi ajutorul pe care îl oferi în soluţionarea preocupărilor oamenilor pe care îi supervizezi direct duce atât la depăşirea obstacolelor inerente, cât şi la clădirea unor relaţii constructive.

Ce este de făcut pentru a obţine în companie o cultură bazată pe încredere care să asigure implicarea oamenilor chiar şi în momentele mai grele pentru companie? Iată câteva idei:

Strategie şi viziune

Orice om are nevoie să ştie încotro se îndreaptă compania şi în ce fel poate el contribui la bunul mers în direcţia dorită. Face parte din îndatoririle unui lider să se asigure că, dincolo de planificarea implementării iniţiativelor strategice, angajaţii înţeleg clar viziunea, cred în ea şi şi-o asumă. Nu este simplu să faci asta şi cere din partea conducătorului mult timp, determinare şi acţiune permanentă. Poate tocmai acesta este motivul pentru care atât de puţini manageri se implică cu adevărat în discuţii frecvente despre direcţia şi identitatea organizaţiei. Nu este de ajuns să comunici obiectivele strategice o dată pentru ca oamenii să creadă în ţelul comun şi să-ţi acorde încrederea şi, implicit, implicarea lor pe tot parcursul implementării.

Comunicarea internă

Din dorinţa de a fi mereu cu un pas înaintea competiţiei sau de a pune în practică cât mai rapid anumite iniţiative, foarte mulţi manageri îşi pun colegii în situaţia, cel puţin ciudată, de a afla ce se întâmplă în compania lor de la clienţi sau de la furnizori. Acesta este unul dintre cei mai puternici factori de scădere a motivaţiei şi încrederii în conducerea companiei. Este mai bine pentru productivitatea afacerii să exagerezi puţin în comunicarea internă decât să o neglijezi. Nivelul necesar de transparenţă al comunicării trebuie stabilit împreună cu toţi cei implicaţi. Am trăit de mai multe ori o imensă frustrare aflând de la client despre campanii de promovare sau PR pe care le desfăşura compania pentru care lucram şi despre care nu ştiam nimic.

Interacţiunea directă cu angajaţii

Încrederea nu se câştigă stând închis în birou indiferent cât este de important şi de urgent ceea ce ai de rezolvat. Oamenii au nevoie de prezenţa liderului printre ei pentru a realiza că fac parte din aceeași echipă care luptă pentru atingerea unor ţeluri comune. Numai fiind alături de colegii tăi atât la birou, cât şi la întâlnirile pe care le au cu clienţii, le poţi transmite încrederea că eşti implicat şi îţi pasă. Nu este nevoie să faci asta zilnic, dar nici o dată pe an nu este suficient. Un beneficiu important al acestei abordări este că menţii contactul cu realitatea din teren care nu de puţine ori este diferită de realitatea prezentată de rapoarte şi cifre.

Feedback frecvent despre performanţe şi comportamente

Ca să fie mereu încrezători în utilitatea şi importanţa acţiunilor lor, angajaţii au nevoie să ştie părerea liderului despre performanţele şi comportamentele lor. Evaluarea anuală nu acoperă nici pe departe necesităţile de comunicare. Scopul principal liderului care dă feedback este să se asigure că resursele companiei se concentrează pe atingerea obiectivelor atât imediate, cât şi strategice. Când se discută despre comportamente, obiectivul este alinierea oamenilor la cultura companiei. Nu este recomandat ca lider să te apuci de micro management sau să te transformi în bona angajaţilor. Un feedback neînsemnat poate aduce rezultate spectaculoase în creşterea implicării. Lipsa lui va genera cu siguranţă probleme de motivare şi încredere. Nemulţumirile cel mai frecvent exprimate de angajaţi sunt legate de frecvenţa redusă şi calitatea îndoielnică a feedback-ului din partea echipelor de conducere.

Liderii care reuşesc să-şi pună în practică viziunea au carismă, sunt perseverenţi, consecvenţi şi dedicaţi. Toate aceste calităţi şi multe altele sunt necesare pentru a fi un bun conducător, dar nu şi suficiente, atât timp cât succesul se obţine ca urmare a efortului de echipă şi nu a celui individual.

Este bine să ai în vedere că oamenii vor să ştie că ceea ce fac este folositor şi le aduce beneficii atât lor, cât şi companiei şi că este responsabilitatea ta ca lider să le construieşti şi menţii încrederea în tine şi în viziunea ta. Vestea bună este că poţi face toate acestea sau câte puţin din fiecare fără să ai nevoie nici de bugete suplimentare, nici de aprobări. Depinde numai de tine.

Calin Cavaleru

Călin Cavaleru, Managing Partner, HTDI Consult

Călin este autor, speaker și consultant. Activează în business-ul privat încă din 1991. Simplifică viața conducătorilor de echipe și companii prin tehnici de gândire rațională. Fiind specialist în optimizarea funcționării organizației, își ghidează clienții spre cele mai simple, ieftine și durabile soluții. Călin a lucrat pentru companii din media, producție, banking, asigurări, auto, retail, oil&gas, IT&C, FMCG și producție publicitară, ca trainer pentru echipele de conducere, mentor sau coordonator de proiect.

instagram linkedin twitter google-plus facebook