Cultura și strategia în organizaţii: două universuri paralele

Cultura și strategia în organizaţii: două universuri paralele

Pe piața în continuă schimbare a forței de muncă de astăzi, la mare căutare sunt candidații specializați pe mai multe domenii de activitate. Experiența nu se mai rezumă doar la a avansa pe verticală într-o organizație, ci şi la a te deplasa pe orizontală în cât mai multe direcții.

Spiritul antreprenorial ar trebui aplicat în trei arii economice largi: în atingerea obiectelor personale, în obținerea succesului organizației și în dezvoltarea economică națională. Întrebarea este cum anume facem acest lucru?

Există principii comune care trebuie urmate pentru a descoperi comorile „noii ere antreprenoriale”? Cele trei decenii de cercetare și educație în antreprenoriat, pe care le avem în spate, spun că răspunsul de “da”!

Care este fundamentul unei companii ?

Acum câțiva ani, la un seminar în Tokio, arătam o statistică destul de înfricoșătoare: din cele o sută cele mai mari companii din SUA, numai 16 mai fac afaceri astăzi. Companiile, ca și oamenii, țările, și absolut tot ceea ce ne înconjoară, există într-un ciclu de viață. Creația este urmată de creștere. Aceasta ajunge la un vârf, unde se instalează declinul, urmat inevitabil de moarte.

Dar care sunt acele lucruri pe care trebuie să le facem în mod regulat și de care nu trebuie să uităm? Nu sunt lucrurile pe care le învățăm la școlile de management sau pe care le predică consultanții de management. Dacă vreți să găsiți „piatra de temelie” a unei companii trebuie să fiți atenți la faza antreprenorială în care se află businessul pe care îl conduceți.  Astfel, trebuie să fim conștienți de misiunea pe care trebuie să o îndeplinim, de viziunea client / produs, să nu uităm niciodată să fim inovatori și rapizi. Nu în ultimul rând, propriul nostru comportament ar trebui să ne inspire mereu.

Întrebări practice: ce trebuie făcut, ce produse și pentru ce clienți?

Aspirații mari? Cu siguranță! Antreprenorii sunt cei care cred că fac ceva important pe lume. Ei consideră că pot crea valoare pentru cosumatori, pentru angajații lor și pentru ei înșişi. Acest lucru înseamnă că au un anume „simț al misiunii” în ceea ce priveşte munca lor. Asemenea țeluri înalte se traduc, însă, în întrebări practice: „Ce trebuie făcut, ce produse și pentru ce clienți?”, dar și „Cum trebuie făcut?”. Pentru antreprenori de legendă precum Matsushita, Lever și Watson, aceste simple întrebări sunt probleme cheie pentru business-ul pe care îl conduc.

Pe de altă parte, în managementul modern, întrebările „Ce?” și „Cum?” sunt versiuni plate ale strategiei și culturii corporatiste. Din păcate, în multe dintre marile companii, strategia și cultura trăiesc în universuri separate, de prima ocupându-se acei specialiști în a face planuri și rapoarte, iar cea de-a doua fiind specialitatea acelor guru în cultura organizațională, de obicei „sensibili” la orice fel de observații. În prea multe dintre marile companii, nici strategia, nici cultura nu au nici o legătură cu cifrele. Astfel, antreprenorii trebuie să se descurce singuri cu propriile răspunsuri la întrebările „Ce?” și „Cum?”, care sunt în mod inevitabil conectate.

Antreprenorii sunt, de fapt, niște artizani

Steve Jobs n-a vorbit niciodată despre stiluri de management sau tehnici de marketing care să ajute compania sa, Apple Computer, să crească. El a fost întotdeauna, și încă este, obsedat de două dintre ideile fundamentale ale firmei sale: clientul și produsul. Jobs a spus că singurul lucru mai important decât producerea computerelor este satisfacția clienților care le folosesc. Bineînțeles, de-a lungul timpului, Apple a ajuns în topul Fortune al celor mai mari 500 companii din lume, mai rapid decât orice altă companie din istorie.

Care a fost marele său secret? Jobs a avut o viziune, aceea a „unuia dintre cele mai remarcabile instrumente care au fost construite vreodată”. Dar, apoi, tot el a adăugat: „cel mai important lucru” este ca aceste instrumente să ajungă să fie utilizate în fiecare birou, în fiecare casă și de către fiecare copil în fiecare sală de școală. Altfel față de restul producătorilor de calculatoare, Jobs a înțeles nevoia de utitlizatori „naivi”. De aceea, Apple a făcut calculatoare ieftine, ușor de învățat și distractive în același timp. Jobs este un expert atât în ceea ce privește produsele, cât și în ceea ce privește clienții. Viziunea clasică a unui antreprenor de succes!

Lecția foarte importantă pe care ne-o dă Jobs este că în sinea lor cei mai mari antreprenori sunt de fapt niște artizani. Ei au o singură viziune integrată asupra produselor și a clienților. Ei știu că au nevoie de amândouă pentru a supraviețui. De fapt, sunt obsedați să facă produse pe care să le cumpere clienții. Dar în acest proces au apărut organizațiile moderne, care sunt permanent într-o goană pentru eficiență, iar în acest fel artizanii au fost dați la o parte. Separarea funcțională dintre client și produs este una dintre cele mai devastatoare urmări ale instaurării științei de management.

Pentru companiile care se află în declin, o soluție logică este inversarea ciclului de viață al organizației, adică întoarcerea la faza de creștere. Pentru a face acest lucru, practicile antreprenoriale de creștere ar trebuie reinstaurate în companie. Dar asta înseamnă ca managerii și angajații să știe care sunt acestea și cum se pot folosi. Dar aici n-ar trebui să avem nici o problemă. Până la urmă, nu vorbim despre operații pe creier sau zboruri către lună. E doar business!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •