Cât de buni comunicatori suntem?

Le cerem insistent celorlalti sa ne dea feedback, dar „uitam” sa-l oferim, la randul nostru.

Dacă nu eram deja o specie suficient de comunicativă, Internetul ne-a făcut să fim. Cel puţin la nivel managerial, activităţile de natură să ne pună în conexiune cu ceilalţi sunt predominante. Când nu fac strategii, nu defalcă planuri operaţionale şi nu iau decizii, şefii noştri comunică.

Dintre toate aspectele pe care le ia comunicarea, am ales să tratăm, de această dată, doar feedback-ul şi ascultarea. De ce? Pentru că, deşi le practicăm masiv, o facem cu jumătate de măsură.

Sau cu dublă măsură, în cazul feedback-ului. Le cerem insistent celorlalţi să ni-l dea, dar „uităm” să-l oferim, la rândul nostru. Adesea, pentru că ne luăm cu altele, multe altele… Alteori, pentru că-l considerăm implicit. Mai rar, pentru că ar fi unul negativ şi nu vrem să ne stricăm relaţia. Nu voi insista prea mult asupra motivaţiilor absenţei feedback-ului, cât asupra conţinutului şi efectelor lui. Asta şi pentru că adesea facem confuzii între judecăţile de valoare şi răspunsul / reacţia la un anumit comportament.

În privinţa ascultării, avem iarăşi probleme. Nu spun nimic nou: faptul că auzi pe cineva vorbindu-ţi, chiar şi la o jumătate de metru în faţa ta, nu înseamnă că-l şi asculţi. Ascultarea cere răbdare, concentrare, respect şi curiozitate pentru părerea celuilalt. Şi cum avem tot mai puţin din ele, nici ascultarea nu mai e de calitate.

Ne grăbim să ne vină rândul la microfon, ca să ne expunem propria idee, ne credem multitasking şi ne consultăm emailul în timp ce altul vorbeşte, crezând, la final, că le-am „bifat“ pe toate. De fapt, ne amăgim: nici nu prindem gândurile celuilalt la nivel de nuanţă, nici nu reţinem mare lucru din ce-a spus şi nici nu-i dăm partenerului de dialog (?) mesajul că ne-ar interesa cu adevărat ceea ce ne-a transmis.

Şi e păcat, pentru că ascultarea e un bun „învăţător” şi un frumos exerciţiu de modestie.

Să-i ascultăm, deci, pe specialişti: Feedback-ul este un ciob de oglindăCe nu este feedback-ul?