Unele valori ale brandului rămân puternice sau continuă să se schimbe. Altele apar pe scenă sau îmbunătățesc imaginea. Timp de peste 18 ani, compania globală de consultanță a brandurilor – Interbrand – urmărește și evaluează valoarea brandurilor. În acest fel, cercetarea lor a ajutat să se determine factorii care fac brandurile importante în ochii clienților și ai investitorilor.
Branduri, creștere și schimbare
Compania a lansat cel mai recent raport 2017 Best Global Brands, oferind noi perspective asupra poziționării brandurilor de astăzi drept motoare de creștere într-o lume în schimbare. Primele 100 de branduri din raport reprezintă o valoare incredibilă în lumea afacerilor globale.
Interbrand calculează că aceste 100 de mărci au o valoare de 1.872 de miliarde de dolari, ceea ce reprezintă o creștere de 4,2% față de anul precedent. În acest an, 42% din această sumă o constitue primele zece branduri de pe listă.
Componentele-cheie care contribuie la calcularea valorii brandului includ performanța financiară a produselor sau serviciilor de brand, rolul pe care brandul îl joacă în influențarea deciziilor de cumpărare și puterea pe care brandul o are pentru a obține un preț sau câștiguri premium.
Potrivit lui Jez Frampton, director general al Interbrand, „trăim în una dintre cele mai interesante perioade de schimbare socială, tehnologică, industrială, care afectează fiecare aspect al comerțului și al vieții. Într-un context mereu schimbător, creșterea devine o provocare tot mai mare, motiv pentru care firmele au nevoie de branduri, mai mult ca oricând”.
Brandurile de pe listă
Apple cconduce lista, fiind urmat de către Google și Microsoft. Apple și Google continuă să dețină aceste poziții timp de cinci ani consecutivi. În ultimul an, valorea ambelor branduri a continuat să crească. În timp ce valoarea brandului Apple a crescut cu 3%, valoarea Google a crescut cu 6%.
Microsoft a ocupat cel de-al treilea loc pe listă, după ce a obținut o creștere de două cifre (10%). Jeff Hansen, General Manager of Branding la Microsoft, menționează că firma este mulțumită de poziția pe care se află.
Brandurile care au ajuns în top zece sunt Coca-Cola – pe locul patru – urmat de către Amazon, Samsung și Toyota. Facebook este pe poziția a opta și este pentru prima dată în primele zece locuri, după ce și-a crescut valoarea brandului cu 48%. Lista continuă cu Mercedes-Benz și IBM.
În top 5 branduri în creștere, pe lista din acest an, sunt Facebook, Amazon, Adobe, Adidas și Starbucks.
Printre noile intrări se numără Ferrari (nr. 88) și Netflix (nr. 78). Clasamentul complet și raportul acestuia sunt disponibile pe bestglobalbrands.com.
Industrii care domină Top 100 Global Brands
Mai mult de jumătate dintre cele mai bune branduri globale provin din patru sectoare: Automotive (16), Tehnologie (15), Servicii financiare (12) și FMCG (9). Comerțul cu amănuntul este sectorul cu cea mai mare creștere în termeni procentuali (19%), urmată de mărfuri sportive (10%), tehnologie (8%), logistică (7%) și servicii financiare (6%).
Companiile de servicii financiare, cum ar fi PayPal (nr. 80), înțeleg importanța construirii valorii de brand în rândul publicului din întreaga lume. O parte a acestei strategii a implicat parteneriate strategice, după ce au înțeles că acest lucru aduce mai multă valoare pentru ambele branduri.
De exemplu, Greg Fisher, directorul departamentului Global Brand Marketing la PayPal, a explicat: „Punem clienții în centrul tuturor activităților noastre. Brandul nostru s-a orientat spre o abordare bazată pe parteneriat, care a accelerat creând experiențe extraordinare pentru clienții noștri la nivel global. În ultimele 18 luni, PayPal a încheiat mai mult de 20 de parteneriate cu alte branduri de top, inclusiv Visa, Chase, Google și Facebook, pentru a valorifica noua eră a comerțului digital”.
Alte informații despre branduri și valoarea brandului
În primul rând, brandurile din această listă întotdeauna pun clientul pe primul plan. După cum s-a menționat în raport, asta include prioritizarea clienților în ceea ce privește soluțiile de inginerie, anticiparea nevoilor și crearea unor experiențe memorabile.
În al doilea rând, tehnologia este un sector în continuă creștere. Jumătate dintre companiile din top 10, printre care Apple, Google, Microsoft, Samsung și Facebook fac parte din sectorul tehnologic. Fiecare dintre acestea a înaintat în listă sau și-a menținut poziția. Nu doar că aceste branduri au transformat mediul tehnologic și i-au ajutat pe alții să facă același lucru, dar au arătat și modul în care tehnologia poate crea experiențe incredibile.
În al treilea rând, cele mai bune branduri sunt cele mai flexibile. Ele sunt gata să se reorienteze în orice moment, pentru a urmări creșterea sau pentru a răspunde noilor nevoi ale clienților. După cum se menționează în raport, „flexibilitatea radicală înseamnă că giganții tehnologici pot deveni magazine alimentare, furnizorii de alimente și băuturi pot deveni branduri de lifestyle, companiile de automobile pot lansa vehicule pe orbită, iar producătorii de telefoane pot deschide drumuri în AI. Când schimbarea este noua normalitate, totul este posibil”.
(Foto credit: www.interbrand.com)