Emergenetics: de la autocunoaștere până la relaționare

Emergenetics

Logo Interact 2013Relaționarea și comunicarea în mediul profesional sunt principalii factori care influențează elementele-cheie din orice organizație: calitatea deciziilor, a proceselor, a serviciilor, rezultatele, coeziunea echipelor, motivația, retenția etc. În orice organizație am munci, este nevoie de calitatea acestor elemente. Iar în plan personal, ar fi inutil să mai aducem argumente în acest sens. Orice ține de buna noastră funcționare ca indivizi în societate se leagă de calitatea relațiilor și a comunicării noastre.

Dacă așa stau lucrurile, atunci ar trebui să alocăm timp relevant, de calitate și practică dezvoltării acestor abilități, pe parcursul evoluției noastre ca oameni. Din păcate, când ne gândim la felul în care ne pregătim și suntem ajutați să ne pregătim în viață pentru ele, observăm că le alocăm, dimpotrivă, mai puține resurse decât altora! Haideți să ne referim la școală și la sistemul educațional, în ansamblu: ce procent de timp se alocă acestor două elemente și ce calitate? Să facem un efort de rememorare: ce instrumente am învățat, cât timp de exercițiu am alocat pentru a ne cunoaște mai bine?, ce am făcut, concret, în școală pentru a învăța să comunicăm clar, să lucrăm în echipe, să ne stăpânim emoțiile, să gestionăm comportamentele dificile, să înțelegem ce ne motivează pe noi și pe ceilalți, să ne înțelegem perspectivele? Mă tem că am fost prea ocupați să memorăm informații la alte ”materii” ca să ne mai batem capul cu unele dintre cele mai importante ”materii” din viața noastră. Relaționarea și comunicarea au fost neglijate sau tratate cu maximă superficialitate.

În acest context, ce șanse avem, ca adulți funcționali, să recuperăm acest decalaj? Cum putem reduce deficitul de înțelegere a interlocutorilor noștri de business și de viață, în cel mai scurt timp?

Vestea bună este aceea că există instrumente validate științific care ne permit prin simplitate, aplicabilitate și relevanță să recuperăm. Emergenetics este unul dintre ele și iată ce spune un manager care îl utilizează deja în organizația sa.

Andrea Petre, Learning & Development Manager, Carrefour România:

,,Mi se pare un instrument de dezvoltare benefic atât pe plan personal – servind la autocunoaștere –, cât și la nivel de echipă sau în relațiile cu ceilalți. Cu ajutorul lui, poți identifica mai ușor niște tipare, poți înțelege de ce unii se comportă într-un anumit fel și poți face niște pași concreți pentru a-ți îmbunătăți interacțiunea cu ceilalți, ținând cont de profilul fiecăruia. Indiferent de contextul de business, instrumentul îți poate oferi o anumită claritate și imparțialitate în analizarea unor comportamente umane. Este oricând bine să știi cu cine vorbești, ce preferințe de gândire sau de comportament are, ce poți face tu pentru a veni în întâmpinarea așteptărilor sale.

Pe lângă revelațiile pe care le-au avut colegii despre ei înșiși sau despre cei cu care interacționează în mod curent (colegi de echipă sau din alte departamente și, mai ales, șefi), a fost interesant și pentru mine să văd niște schimbări. Am observat oameni mai înțelegători și mai preocupați de nevoile celor din fața lor. Am asistat la discuții de genul: Aha, acum înțeleg de ce reacționezi așa în asemenea situați! sau O să fiu mai atent cum îmi formulez e-mailul, când îți scriu.

Cel mai interesant, însă, a fost să descopăr, la nivel de echipă, cum se schimbă lucrurile. Am consemnat mai multe situații în care managerii au dorit să-și facă și ei profilul, dar să-și trimită și toată echipa. Discuțiile ulterioare, de aliniere, de sondare și stabilire a așteptărilor fiecăruia de la ceilalți au fost foarte valoroase.”

Alte articole scrise de către Lucian Mihai: Emergenetics face chimie în vânzări