Infuzie de tehnologie în managementul lanțului de aprovizionare

Infuzie de tehnologie in managementul.jpg

Aflat în centrul operațiunilor unei companii, lanțul de aprovizionare şi managementul său, constituie astăzi, în condiţiile unei pieţe concurenţiale, o miză strategică majoră pentru întreprinderile industriale şi comerciale. Într-un context de business marcat de dinamism, pentru a lua cele mai bune decizii, managerii au nevoie de acces în timp real, la date despre lanțul de aprovizionare. Uneori, limitările tehnologiilor vechi pot împiedica transparența acestui proces. Cu toate acestea, blocajele de acest tip ar putea fi în curând de domeniul trecutului. Noile tehnologii digitale care au capcitatea de a prelua în întregime gestiunea lanțului de aprovizionare, distrug metodele tradiționale de lucru. Până în 10 ani, funcția lanțului de aprovizionare ar putea fi depășită, fiind înlocuită de un sistem care funcționează fără probleme cu o minimă intervenție umană, gestionând în mod optim fluxurile de lucru de la un punct în altul.

Având o bază de lucru digitală, companiile pot captura, analiza, integra, accesa cu ușurință și interpreta date de înaltă calitate, în timp real – date care combină automatizarea proceselor, analiza predictivă, inteligența artificială și robotică, tehnologii care vor prelua în curând managementul lanțului de aprovizionare. Toate acestea generează un potenţial important de creare a valorii pentru client: prin calitatea serviciului, performanţa în ceea ce priveşte termenul şi reactivitatea.

Majoritatea companiilor explorează deja posibilitățile de inovare digitală a lanţului de aprovizionare. Mulți au folosit robotică sau inteligență artificială pentru a digitiza și automatiza sarcini și procese repetitive, cum ar fi cumpărarea, facturarea, conturile plătite și părți din serviciul pentru clienți. Analiza predictivă ajută companiile să îmbunătățească prognozarea cererii, astfel încât acestea să poată reduce sau să gestioneze mai bine volatilitatea, să mărească utilizarea activelor și să ofere confortul clientului la un cost optimizat.

Datele colectate de senzori privind utilizarea și întreținerea unui utilaj îi ajută pe unii producători să evalueze mai bine când mașinile se vor descompune, astfel încât timpul de nefuncționare este minimizat. Blockchains au început să revoluționeze modul în care grupurile colaborează în rețele flexibile de aprovizionare. Roboții îmbunătățesc productivitatea și marjele în depozitele de vânzare cu amănuntul și centrele de perfecționare. Dronele de livrare și autovehiculele autonome nu sunt departe. Rio Tinto, compania globală de minerit și metale, explorează modul în care tehnologiile digitale pot automatiza operațiunile de la mine la port. Folosind trenuri fără conductor, operatori roboți, camere de luat vederi, lasere și senzori de urmărire, compania va putea gestiona întregul lanț de aprovizionare de la distanță – îmbunătățind în același timp siguranța și reducând necesitatea lucrătorilor din locații îndepărtate.

Citește și Tendințele în tehnologie cu impact major asupra mediului de afaceri în următorii trei ani.

Un concept important pe care multe dintre aceste companii îl explorează este „turnul de control digital” – un centru de decizie virtuală care asigură vizibilitatea în timp real a lanțurilor de aprovizionare globale. Pentru un număr mic de turnuri de control, companiile de retail au devenit centrul nervos al operațiunilor lor. Un tipic „turn” este de fapt o sală fizică, echipată cu o echipă de analiști de date care lucrează 24 de ore din 24, monitorizând un perete de ecrane de înaltă definiție. Ecranele oferă informații în timp real și grafică 3D la fiecare pas al lanțului de aprovizionare, de la livrare la comandă. Semnalările vizuale avertizează cu privire la neajunsurile din inventar sau blochează procesele înainte ca acestea să se întâmple, astfel încât echipele de pe prima linie să poată corecta cursul înainte ca problemele potențiale să devină cele reale. Datele în timp real, precizia fără îndoială, concentrarea neîntreruptă a clienților, excelența procesului și conducerea analitică stau la baza operațiunilor turnului de control al acestor operațiuni de vânzare cu amănuntul.

Companiile industriale adoptă şi ele conceptul iar rețelele complexe deplasează mai mult de un milion de componente pe zi. Turnul de control semnalizează posibilele probleme de aprovizionare pe măsură ce acestea apar, calculează efectele problemei și fie corectează automat problema utilizând acțiuni prestabilite, fie o semnalează pentru echipa de escaladare. În mod similar, o companie de oțel a construit un instrument personalizat de planificare a scenariilor în platforma turnului de control, care mărește capacitatea de reacție a lanțului de aprovizionare și rezistența. Instrumentul simulează modul în care defecțiunile majore, neașteptate ale echipamentelor – așa-numitele „hit-uri mari” – vor afecta afacerea și vor indica cele mai bune acțiuni de reducere a riscurilor.

Tendința este clară: tehnologia înlocuiește resursa umană în managementul lanțului de aprovizionare – și face o treabă mai bună. Nu este greu să ne imaginăm un viitor în care procesele automatizate, guvernanța datelor, analizele avansate, senzorii, robotica, inteligența artificială și o buclă continuă de învățare vor minimiza nevoia de a lucra cu oameni. Însă, atunci când planificarea, achiziționarea, fabricarea, realizarea comenzilor și logistica sunt în mare măsură automatizate, rolul profesioniștilor din lanțul de aprovizionare devine neclar.

Pe termen scurt, directorii lanțului de aprovizionare vor trebui să-și îndrepte atenția spre gestionarea persoanelor care efectuează mai ales sarcini repetitive și tranzacționale, proiectarea și gestionarea fluxurilor de informații și fluxuri de materiale cu un număr limitat de lucrători specializați. În viitorul apropiat, analiștii din lanțul de aprovizionare care pot analiza datele, structura și valida seturile de date, cei ce utilizează instrumente și algoritmi digitali și prognozează în mod eficient, vor fi la mare căutare.

Privind mai departe, va fi nevoie de o serie de specialiști pentru a proiecta un sistem de aprovizionare bazat pe tehnologie, care să sprijine fără îndoială strategia afacerii, cerințele și prioritățile aflate în continuă schimbare. Pentru a menține sistemul în funcțiune, un număr mic de oameni trebuie să fie recrutați sau instruiți pentru a dobândi noi competențe la intersecția dintre operațiuni și tehnologie. Deoarece competențele necesare pentru aceste noi roluri nu sunt disponibile astăzi, cea mai mare provocare pentru companii va fi aceea de a crea o viziune a lanțului de aprovizionare pentru viitor – și o strategie pentru îndeplinirea acestor roluri critice.

În mod clar, sfârşitul managementului lanțului de aprovizionare, așa cum îl știm, este la orizont. Managerii și companiile care lucrează astăzi pentru a-și actualiza abilitățile și procesele sunt cei care vor ieși pe primul loc.

Sursa: Harvard Business Review

Foto: Pixabay