Care este costul ascuns al bârfei în mediul organizațional?

Care este costul ascuns al barfei in mediul organizational

Bârfa este un fenomen menționat adesea atunci când se discută despre relațiile dintr-o echipă, dintr-un departament, dintr-o organizație. Deși, de multe ori, ea este un comportament justificat sau chiar organizat, costurile sale ascunse sunt importante și au un efect negativ pe termen lung, atât la nivel relațional, cât și, mai ales, la nivel financiar.

Un studiu făcut în 2008 de către CPP Global în SUA arată că un angajat își petrece aproape 2,8 ore pe săptămână într-un tip de conflict, iar asta se traduce la nivel financiar în pierderi de aproximativ 359 miliarde de dolari anual. Calculând pentru România, ținând cont de media internațională de 2,5 ore și luând în considerare cele mai noi date statistice privind numărul de angajați, rezultă o medie de trei miliarde de euro anual, bani care se pierd în gestionarea conflictelor.

Bârfa și definiția ei psihologică

Bârfa reprezintă o activitate prin intermediul căreia oamenii își caută aliați, care să le susțină convingerile și comportamentele, sau inamici față de care să se justifice. Este un comportament care, conform Proceedings of the National Academy of Sciences, este întreținut de linia fină dintre “ceea ce se spune” și adevăr, fapt care poate duce la generarea de noi conflicte, în special în mediul de lucru.

Cele mai frecvente situații în care apare acest comportament sunt:

  • oamenii caută persoane care să rezoneze cu plângerile lor la adresa altora, fără a lua în calcul niciodată varianta înfruntării și rezolvării problemei;
  • oamenii nu comunică deschis în timpul ședințelor / întâlnirilor oficiale, dar risipesc timp si energie pentru a se plânge după;
  • oamenii consumă foarte mult timp în a-i atrage și pe alții în “tabăra” lor, întreținând conflictul.

Există și persoane care au afirmat că astfel de comportamente sunt binevenite, pentru că, în acest fel, oamenii își creează legături de încredere. Dar ce se întâmplă în realitate și cum dăunează bârfa relațiilor și organizațiilor?

Răspunsul este unul procesual. În primul rând, pentru că oamenii își pierd timpul în acțiuni de justificare, în loc să rezolve problema reală. În timp, astfel de comportamente duc la apariția resentimentelor, ceea ce determină lipsa de comunicare și lipsa de eficiență organizațonală. Locul de muncă devine un loc dezagreabil pentru persoanele în cauză, productivitatea scade, iar susținerea bârfei conduce la o spirală conflictuală care se extinde în comportamente negative la scară largă, în interiorul organizației.