Articol de: Floriana Enescu, Director Qualia Executive Search
Întrucât domeniul nostru de activitate (Executive Search) ne permite accesul la informaţii, pot spune că una dintre caracteristicile perioadei post-criză (chiar dacă lucrurile nu sunt încă „roz”, după cinci ani nu mai putem vorbi despre o „criză”, ci despre o „stare de fapt”, nu-i aşa?) este nişarea poziţiilor deschise (poziţii cât mai specializate, cu cerinţe clare). Deoarece companiile nu îşi mai permit să greşească (înainte de criză, economia se dezvolta, greşelile nu erau la fel de costisitoare) şi preferă să angajeze acele persoane care nu numai că îşi cunosc activitatea foarte bine, dar, de cele mai multe ori, cunosc şi domeniul de activitate al companiei.
Evident că, atunci când trebuie să alegi între specialişti şi generalişti, contează şi domeniul de activitate al companiei, şi mărimea acesteia. Într-o companie mică, tendinţa de a merge către generalişti este mai mare. Chiar dacă îşi dau seama că este important să aibă angajaţi bine pregătiţi şi specializaţi, de multe ori, angajatorii respectivi nu îşi permit să îi plătească. De aceea, preferă să angajeze generalişti, care fac „de toate”. În general, clienţii noştri sunt companii multinaţionale.
În ultimii ani însă, am lucrat şi cu câteva companii româneşti de dimensiune medie. Şi acestea caută tot persoane specializate în domeniul de activitate respectiv.
Pentru că îmi plac cifrele, am făcut şi un mic sondaj, pe 32 de respondenţi.
La întrebarea „ce angajează, în actualul context, companiile: specialişti sau generalişti?”, răspunsurile primite au fost: specialişti – 72%, generalişti – 28%.
În ceea ce ne priveşte, în 2009, an în care piaţa de recrutare a fost aproape îngheţată, prima tendinţă a fost să ne extindem serviciile. Mi-am dat seama însă repede că este o greşeală şi că e mai bine să rămâi constant în ceea ce ştii să faci cel mai bine.
Astfel, am preferat ca, începând cu 2011 (în 2010, cu toate că a fost un an de creştere pentru Qualia, nu am avut buget; a trebuit să recuperăm datoriile acumulate în 2009), să angajăm acele persoane (specialişti, cunoscători ai domeniului nostru de activitate) care să ne ajute să facem diferenţa.
Astfel, în 2011, ni s-a alăturat Laura Pissea (HR Manager, cu o experienţă de şapte ani în resurse umane), iar în 2011 – Andra Staicu, cu o experienţă de cinci ani în resurse umane. Consecinţa a fost că, în 2012, am avut o creştere de 30% faţă de 2011, iar anul acesta avem o creştere de 20% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Astăzi, cea mai căutată competenţă este spiritul antreprenorial. Din punctul meu de vedere, persoanele cu spirit antreprenorial au iniţiativă, se implică în ceea ce fac, sunt axate pe rezultate, au curajul să facă lucrurile diferit.
Calificările nişate au câştigat competiţia cu cross-culturalitatea. În ultimii ani, am întâlnit multe persoane care îşi dezvoltaseră mai multe competenţe, dar nu aveau experienţă doar pe o singură direcţie, ci pe mai multe. În general, aceste persoane şi-au găsit job mai greu decât cele specializate.
Legat de profilul managerial ideal al momentului, un termen care apare foarte des în discuţii în ultimul timp este cel de „manager participativ”. Acesta face lucruri alături de echipă, îi susţine pe oameni, „pune umărul”, nu doar dă directive.
La viitorii angajaţi, căutăm aceleaşi competenţe, însă nu mai suntem dispuşi să facem compromisuri. Avem nevoie de oameni buni, care să facă diferenţa. Şi care să fie conştienţi că fiecare dintre noi este la fel de important în cadrul organizaţiei.
Personal, nu ştiu dacă mi-am adâncit sau mi-am lărgit competenţele. Probabil că le-am consolidat pe cele pe care le aveam. Şi m-am maturizat din punct de vedere personal şi profesional.
Compania noastră este specializată pe Executive Search şi suntem pasionaţi de acest domeniu.
Aşa cum am spus la început, în 2009, primul impuls a fost să ne diversificăm serviciile. Mi-am dat seama însă repede că nu poţi face la fel de bine dacă nu eşti pasionat şi că nu poţi fi bun la toate.
Bogdan Păduraru: În IT, este nevoie de specializare
Petre Nicolae: Se caută specialişti care să aibă performanţe imediat
Cosmin Pătlăgeanu: Marketing, dar şi etică aplicată, psihologie, artă şi logică