Modul corect de a concedia un angajat neperformant

Modul corect de a concedia un angajat neperformant

Să presupunem că ai decis că a venit momentul să concediezi persoana care ține echipa în loc ca urmare a performanțelor slabe înregistrate în timp. Ai pregătit toată birocrația, te-ai coordonat cu echipa de HR, dar acum urmează momentul cel mai delicat, discuția cu angajatul. Cum e cel mai bine s procedezi? Câtă lume trebuie să fie implictă în procesul de concediere? Cum anunți restul echipei?

“A concedia un om este cel mai dificil lucru pe care îi punem pe manageri să îl facă. Chiar atunci când argumentele sunt clare, să te așezi la masă cu un om și să îi spui că nu va mai primi un salariu și că mâine dimineață nu se va trezi ca să meargă la serviciu este cel mai dificl lucru de făcut,” spune un consultant în management, citat de Harvard Business Review. Dar concedierea este un rău necesar, iar ca manager trebuie să te gândești la ceea ce este mai bine pentru compania ta. Procesul de concediere poate fi însă administrat în așa fel încât să poată fi ”îmblânzit pentru tine și pentru angajat în același timp.

Nu amâna o concediere

Perspectiva concedierii unei persoane cu care ai lucrat ani la rând este una neagră. În special dacă este vorba de o persoană pe care o cunoști bine și o respecți, iar motivul acestei acțiuni este mai degrabă unul de restructurare și nu neapărat de performanțe foarte slabe. Amânarea acestui moment nu este cu siguranță o soluție pentru că nu face bine nimănui – angajatului care ți-ar putea petrece timpul căutând un nou job, ție pentru că este un stres în plus zi de zi și companiei care încă mai alocă bani pentru un angajat care nu ar trebui să mai fie în sistem. Sunt foarte puține momentele în care managerii regretă că au concediat pe cineva prea repede față de multitudinea de momente în care îți spun că au așteptat prea mult să acționeze.

Citește și: De ce generația Millennials este mereu concediată

Departamentul de HR este aliatul tău

Înainte de a programa momentul în care dai vestea angajatului, asigură-te că ai toate detaliile necesare la îndemână. Coordonează-te cu departamentul de HR pentru a găsi fereastra potrivită și pentru a putea oferi toate explicațiile necesare legate de plecare acestuia (pentru că el te-ar putea întreba care sunt pașii următori, iar dacă nu știi vei trece drept nepăsător), dar și pentru a afla care este situația generală a angajatului.

Fii cât mai scurt cu putință

Cuvintele pe care le folosești pentru a concedia pe cineva trebuie să fie simple și la obiect, iar ocmunicarea trebuie să fie foarte transparentă. Angajatul nu trebuie să simtă că plecarea lui are motive ascunse sau vagi pentru că se va simți nedreptățit, trădat și în unele cazuri va simți că mai are o șansă să repare ce a făcut, dacă sunteți evazivi în explicații.

Citește și: Succesul lui Steve Jobs sau cum sa fii concediat din propria firmă

Livrează vestea în persoană

Da, departamentul de HR este aliatul tău, dar asta nu înseamnă că trebuie să își îndeplinească el responsabilitățile. În niciun caz o concediere nu trebuie să aibă loc pe e-mail sau să ia forma unei informări pe holurile companiei prin care îi spui angajatului că de luni nu mai vine la birou și să se ducă la HR să afle ce hârtii are de semnat. Frustrările acestuia și avalanșa de întrebări ale angajatului se vor canaliza spre acest departament, iar HR-ul nu are instrumentele necesare pentru a-i comunica motivele exacte ale concedierii sale și nici nu poate să îi ofere rezultatele unei evaluări care au fost făcute de fapt de managerii lui.

Arată compasiune

Da, concedierea este complicată pentru manageri, dar nu este la fel de complicată ca pentru angajat. Empatizează cu cel pe care îi disponibilizezi și lasă-l să se manifeste și ascultă-l. Nu întoarce nicio clipă discuția în favoarea ta pentru că nu este cazul. Când un om se îneacă, iar celălalt este pe barcă, al doilea nu trebuie să își petreacă timpul explicându-i celui din apă că nu știe să înoate.

Discută cu echipa

După o concediere este important să explici restului echipei care a fost situația pentru a nu lăsa loc de interpretări și pentru a nu sădi teamă în rândul colegilor celui disponibilizat. Mesajul trebuie să fie simplu, direct și transparent, iar oamenii au dreptul să știe de ce colegul lor nu va mai fi parte din companie. Nu te lungi la discuții și nu dezbate decizia cu ei. Informează și răspunde la întrebări punctuale.