Perspectivele de promovare într-un domeniu nou

Perspectivele de promovare intr-un domeniu de expertiza nou

Să fii în poziția de șef are avantajele sale, dar aceasta presupune și o doză mai mare de muncă, responsabilitate și stres. Aceste presiuni ar putea chiar să se dubleze dacă decizi să îți schimbi și domeniul de activitate, odată cu poziția în cadrul organizației.

Dacă, totuși, ești ferm convins să iei această decizie, o altă întrebare esențială care apare se referă la oportunitățile pe care le oferă companiile în acest sens. Cât de dispuse sunt organizațiile mari să-și asume riscul de a promova în roluri de management persoane fără experiență în domeniul spre care aspiră?

Am avut ocazia să analizăm această problemă cu trei top manageri din companii multinaționale și să aflăm cum văd ei această posibilitate, atât din punct de vedere personal, cât și din perspectiva politicilor adoptate de către organizațiile în care lucrează.

Concluziile au fost că abordările acestei probleme sunt diferite în fiecare dintre companii. Dacă unii consideră aceasta o necesitate, alții o văd ca pe un risc prea mare.

Citește și: Promovarea nu este linia de sosire, ci doar un nou start

Proces obligatoriu în cadrul organizațiilor mari

Mihai Zânt, Senior International Trainer & Management Consultant la Leverage People, consideră că acest proces ar trebui să fie obligatoriu în cadrul organizațiilor mari. Din perspectiva sa, poți crește în același domeniu tehnic, iar apoi să devii manager pe altă zonă. De aici încolo, concentrarea ta va fi doar pe traiectoria managementului. Din acest punct de vedere, acea direcție de gestionare a altor persoane ar trebui să fie posibilă, pentru că este singura modalitate de creștere strategică. El consideră că tot ceea ce trebuie să ai cu tine sunt în logica: atrage oamenii, depune energie, fii incluziv, construiește pe punctele forte ale întregii echipe, formează-ți o echipă diversă și poziționează-te autentic.

În ceea ce privește urcarea în ierarhia organizației, Zânt spune că aceasta trebuie să se concentreze pe mai multe direcții.

Această oportunitate trebuie să fie posibilă și din calitatea de expert. Aș sfătui orice companie să aibă o direcție pentru experți, care, în general, se leagă de parcursul spre poziții manageriale. Poți vedea o mulțime de manageri care nu doresc să fie în acest rol, dar aceasta este singura cale de dezvoltare pentru ei. 

El consideră că gestionarea echipelor în diferite domenii tehnice ar trebui să fie implementată pe primul și al doilea nivel de management. După aceea, este irelevant. Raportul competențelor unui manager ar trebui să fie 70% abilități tehnice și 30% abilități manageriale. Un manager ar trebui să gestioneze oamenii, să atragă oameni, să înțeleagă afacerile și, pe aceste principii, să construiască partea tehnică a job-ului.

Citește și: Avem mentori în organizaţie, dar facem, cu adevărat, mentoring?