Avem mentori în organizaţie, dar facem, cu adevărat, mentoring?

Lucruri care pot face diferenta dintre un proces de mentoring oarecare si unul cu adevarat de impact

În decursul anilor, am lucrat cu mai multe companii, în programe de mentoring. Am analizat modul în care organizaţiile au decis să facă astfel de programe şi am format mentori şi mentees (da, inclusiv ei trebuie formaţi şi pregătiţi să primească informaţia de la mentor). Evident că în lucrul cu organizațiile am folosit instrumentele noastre, dar până să le prezint, aş vrea să vă arăt care sunt preocupările mentorilor şi ale discipolilor lor, pentru că noi de aici pornim. Deşi există uşoare diferenţe de la organizaţie la organizaţie, în mare parte, ele sunt similare. Mai jos am făcut o sinteză a preocupărilor din ultimul nostru proiect de acest fel, derulat acum câteva luni:

Preocupări întâlnite la mentori:

  • Angajamentul mentee-ului;
  • Identificarea nevoilor „Nu îmi dau seama cum să recunosc nevoile mentee-ului”;
  • Constrângerile de timp „Nu ştiu dacă voi avea timp să fac lucrurile aşa cum trebuie”;
  • Ascultare „Am tendinţa să întrerup, pentru că deja ştiu unele lucruri”;
  • Înţelegerea celuilalt „Să înţeleg mindset-ul mentee-ului, modul în care vede lucrurile şi provocările sale”;
  • Transparență, onestitate, înţelegere “Mi-e teamă că o să îmi spună ceea ce vreau să aud, că nu va fi cu adevărat sincer”;
  • Tehnici şi instrumente „Cum să îl fac să îşi asume responsabilitatea, mi-e teamă că ajung să fac lucrurile în locul lui”.

Preocupări întâlnite la mentee:

  • Aplicabilitate „Experienţe diferite, background diferit, crearea unei relaţii în acest context; ce fac, dacă ce îmi spune nu se aplică la mine?”;
  • Conţinutul discuţiei „Să găsesc subiecte adecvate pentru discuţie”;
  • Relaţia „Să mă înțeleagă şi să mă asculte cu adevărat”; „Să fiu transparent, onest, în primul rând cu mine, dar şi cu mentorul”;
  • Pregătirea şi abilităţile mentorului „Ce fac dacă se dovedeşte că nu are cu ce să mă ajute, că ştiu mai multe decât mentorul meu?”;
  • Ascultare „Să fiu ascultat, am nevoie de mai multă ascultare din partea mentorului”.