Unde este vechea mea mașină de scris?

Tehnologia a adus cantitate si viteza in comunicarea de business

Dl. M. Jay își așază tacticos ochelarii de citit, introduce cu atenție hârtia cu antet în mașina de scris și se apucă să scrie o scrisoare de răspuns. Zgomotul produs de ultimul tip de mașină electrică diferă puțin de cele mecanice și dă senzația de viteză. Știm cu toții că în aceste momente nu îl putem deranja. Suntem în biroul Programului Phare pentru Turism al UE, în anul 1994, iar corespondența se face încă în mare parte așa. Există o singură adresa de e-mail, cea a biroului, iar ea este folosită pentru contactarea câtorva firme și parteneri din străinătate. Comunicarea se face tacticos, în ritmul în care își așază seful ochelarii pe nas. Zilele cu câteva scrisori trimise pe fax sunt aglomerate. Mesajele au un limbaj formal, elegant. Introducerea și încheierea sunt redactate cu aceeași atenție ca și conținutul. Timpul si atenția oferită comunicării contează. La fel și modul în care cineva scrie, prioritizează și ia decizii.

Astăzi, după 25 de ani, lucrurile stau altfel. Tehnologia a adus cantitate și viteză în comunicarea de business, acționând profund în zona de crezuri, valori și principii, pilonii oricărei culturi organizationale. Dacă înainte, agresivitatea în comunicarea scrisă ținea mai mult de topică, astăzi, avem cuvinte scrise cu majuscule, litere roșii, bolduri și semne de exclamație repetate. Formulele de salut și încheiere care aveau un rol igienic și de poziționare lipsesc acum, adesea. Încheierea este inserată automat la final, rece și lipsită de orice semnificație emoțională.

Alături de viteză și productivitate, tehnologia a vulgarizat comunicarea în organizații și a făcut ca tranzacționarea de emoții, conflictele, jocurile de putere (CC si BCC va sună familiar?) să pară mai ușoare și, treptat, mai acceptabile. Toate acestea reprezintă și costuri pentru că aduc consum de energie emoțională, demotivare, dar și timp pierdut, în detrimentul concentrării pe rezolvarea problemelor de business.

Alte articole scrise de către Lucian Mihai: Avocatul Diavolului: “Cum să nu faci un training eficient”