Cum gestionezi diferențele culturale în mediul de afaceri?

Cum gestionezi diferentele culturale in mediul de afaceri

În zilele noastre, în aproape orice mediu ai lucra, mai devreme sau mai târziu, diferenţele culturale îţi pot afecta productivitatea şi serenitatea la locul de muncă, dacă nu sunt gestionate corect. Mai mult ca sigur vei interacționa cu persoane a căror fundal cultural este complet diferit de al tău.

Mai ales dacă lucrezi într-o corporaţie, este posibil să ai mulţi colegi care provin dintr-o altă țară. Poți uneori colabora cu organizații ale căror angajați provin din alte țări şi pot exista diferențe culturale chiar între tine și unii dintre clienții tăi din altă regiune a ţării.

Cum procedezi când mediul de lucru implică diferenţe culturale? Ai putea fi tentat să urmezi anumite reguli de aur și să-i tratezi pe toți exact așa cum ți-ai dori să fii tratat. Însă acesta nu este cel mai eficient mod de a naviga printre diferențele culturale. Tu îţi doreşti de fapt să acorzi oamenilor același respect pe care îl aștepți de la ei, dar modul în care interacționezi cu ei va depinde în mare măsură de așteptările lor despre cum ar trebui să arate sau cum ar trebui să fie interacțiunile individuale. De aceea, este util să știm care sunt diferențele culturale specifice.

Ar putea fi dificil să observi aceste diferențe culturale, deoarece, de cele mai multe ori, noi nu suntem conștienți de propriile noastre preconcepţii culturale. Sunt însă câteva lucruri care te pot ajuta în a identifica diferențele culturale.

  1. Învăță

Dacă știi că vei merge într-o anumită regiune a lumii, merită să faci cercetări despre zona respectivă, înainte de a ajunge acolo. Câteva mici informaţii despre obiceiuri şi modul de comunicare, te pot ajuta în interacţiune şi face diferenţa între o colaborare bună, câştigată şi una pierdută. De exemplu, vecinii noştri bulgari, spun ”da” dând din cap conform mişcării noastre pentru „nu”. Este o informație extrem de valoroasă, altfel, poţi presupune că nu au fost de acord cu tine când, de fapt, au fost de acord.

De exemplu, culturile americane și occidentale tind să fie individualiste, ceea ce înseamnă că ele tind să aprecieze acțiunea și libertatea indivizilor. Culturile din Asia de Est tind să fie colectiviste, ceea ce înseamnă că aceștia apreciază nevoile grupului față de nevoile individului. Cultura americană tinde să fie destul de plată – ceea ce înseamnă că nu există o ierarhie rigidă a statutului, în timp ce cultura japoneză este mult mai ierarhică, astfel încât statutul relativ al fiecărei persoane determină modul în care oamenii interacționează unul cu celălalt.

Cunoașterea acestor dimensiuni te poate ajuta să observi comportamente care altfel ar putea fi invizibile pentru tine atunci când lucrezi cu oameni din alte culturi. De asemenea, ele te pot ajuta să înțelegi mai bine orice ipoteze pe care le faci despre ceea ce înseamnă comportamente, astfel încât să poţi interpreta acțiunile colegilor sau colaboratorilor tăi cu o minte deschisă.

  1. Ascultă

Creierul tău este un motor de predicție, încercând în mod constant să prezică o varietate de aspecte despre ceea ce se va întâmpla în viitor – inclusiv reacțiile pe care le vei obține de la ceilalți. Când colaborezi cu persoane din alte culturi, acordă o atenție deosebită eşecurilor acestor predicții.

Dacă cei cu care lucrezi sunt în mod normal amabili, dar te tratează cu răceală la începutul unei întâlniri, acesta este un semn că ceva nu a mers bine. Apoi, dacă te aștepți ca o propunere să fie întâmpinată cu mult entuziasm, iar reacția este mai degrabă călduță, e o temă de investigat. Un lucru care te împiedică să asculți este faptul că nu dai posibilitatea oamenilor de a eșua în așteptările tale. Adică, este posibil să nu permiți oamenilor să aibă acțiuni care sunt diferite de cele pe care le prezici, ceea ce ar putea să îţi dea sentimentul că interpretarea unei situații de către ei este diferită de a ta.

De exemplu, s-ar putea să întrebi la o conferinţă dacă cineva are întrebări, în timp ce persoanele care te ascultă sunt inconfortabile să pună întrebări într-un cadru public. În acest caz, acestea vor păstra liniște din respect, nu pentru că nu au întrebări. Și pentru că vii dintr-o cultură în care întrebările sunt potrivite, poţi interpreta greșit tăcerea lor. În schimb, când interacţionezi pentru prima oară cu un grup dintr-o altă cultură, nu le oferi doar opțiunea de a spune sau de a nu spune nimic. De exemplu, mai degrabă decât să închei o interacțiune cu „Aveți întrebări?”, poți spune: „Majoritatea echipelor noi pentru acest proiect au avut o serie de întrebări. Care sunt întrebările pe care le-aţi dori clarificate?” Astfel, dai în mod explicit permisiunea de a pune întrebări, precizând clar că eşti obişnuit să primeşti întrebări.

  1. Cere

În general, este dificil să știi ce dorește o altă persoană – chiar și atunci când o cunoști bine. Această problemă este agravată atunci când oamenii cu care lucrezi văd lucrurile printr-o lentilă culturală diferită.

Din fericire, există adesea o soluție simplă pentru înțelegerea modului în care oamenii reacționează la interacțiunile cu tine – întrebă mai departe, cere feed-back. La începutul unei noi colaborări cu persoane sau grupuri dintr-o altă cultură, anunţă deschis că doreşti ca lucrurile să meargă fără probleme și că știi că diferențele culturale pot provoca uneori neînţelegeri neintenționate. Asigură-i că nu vei fi ofensat dacă într-o discuție vei avea o atitudine cu care ei nu sunt obişnuiţi.

După ce ai declarat că eşti deschis la învățare, contină prin a fi explicit privind obiectivele unei anumite interacțiuni. Poţi începe o întâlnire sau o conversație spunând: „Intenția mea aici este de a strânge părerile voastre, astfel încât să pot lua o decizie”. Încearcă să găseşti un aliat într-un grup cu care lucrezi, care te poate atenţiona atunci când este posibil să fi spus ceva care a provocat o interacțiune diferită decât ai intenționat.

Oricum, cu toate măsurile de protecţie, există posibilitatea să faci greșeli de comunicare şi interacţiune atunci când lucrezi cu oameni dintr-o altă cultură. În schimb, dacă îţi stabileşti o rutină de comunicare legată de problemele care ar putea apărea, poți minimiza daunele cauzate de aceste neînţelegeri.

Cred însă că este esenţial sa fim deschişi şi înţelegători în noile interacţiuni cu persoane dintr-o cultură diferită de a noastra. Învaţă, Ascultă, Cere, sunt doar câţiva paşi spre o mai bună înţelegere. Nu uita însă că această diversitate ne îmbogăţeşte, atunci când suntem pregătiţi să o primim.

Sursa: Harvard Business Review

Foto: Unsplash

Citește și Ce să faci când şeful tău nu te susţine