Articol de: Vera Iurcu, redactor
Marea majoritate a companiilor urmăresc indicatori de business precum timpul de release al unui produs, numărul de utilizatori care descarcă o aplicație și, desigur, profitul per produs. Însă, contextul sau realitatea în cadrul echipelor de dezvoltare sunt diferite, deoarece indicatorii măsurați sunt raportați la calitatea dezvoltării, fără să se ia în calcul și indicatorii de business, ceea ce poate afecta succesul organizației.
Din aceste motive, DOvelopers ajută companiile de IT să producă schimbări pozitive în modul de lucru, în dorința de a obține performanță ridicată. Echipa este formată din Eduard Budacu (fondator & agile coach) și Cristina Pană (co-fondator & learning facilitator). Compania acoperă trei mari categorii de servicii: programe de învățare, coaching și inovare de proces pentru companii de IT.
Dacă acum cinci ani industria abia făcea cunoștință cu ideea de Agile, în prezent, acum se observă o creștere atât în zona de training care oferă certificări Agile, cât și în zona de programe de învățare și coaching.
„Din sondajele pe care le-am realizat, companiile de IT inițiază programe de training Agile cu scopul de a crește productivitatea echipei și de a obține predictibilitate în modul de livrare. Piața, însă, este în formare, cu un număr relativ redus de companii care oferă acest serviciu.”
De unde a înțeles DOvelopers că există cerere pentru astfel de servicii? Pe ce date reale vă bazați?
Eduard: Am observat, în primul rând, creșterea sectorului IT de la an la an și intrarea în piață a unor jucători importanți, care au deschis centre de dezvoltare software în România. Companiile înregistrează creșteri în termen de număr de angajați și de aici apare nevoia de a găsi o metodă eficace de organizare internă.
Din 2015 și până în prezent, am desfășurat șase programe care au presupus integrarea de practici agile în procesul de dezvoltare. Toate au pornit de la nevoi de organizare, alinierea echipei și dezvoltarea unei metodologii interne de lucru, care să permită livrarea de soluții într-un mod predictibil.
În general, piața de IT din România se aliniază la practicile din afară. Dacă, inițial, se punea mai mult accent pe managementul de proiect și alocare de resurse prin externalizare, acum, din ce în ce mai multe companii lucrează la produse complexe și au echipe care se preocupă de întreg ciclul de dezvoltare software. Asistăm la etapa de maturizare în ceea ce privește bunele practici, care necesită acumularea de cunoștințe. De aici apare cererea de training, consultanță și programe de învățare.
Acest tip de serviciu se adresează doar companiilor din industria IT?
Cristina: Cu precădere da, însă nu exclusiv. Există companii din alte industrii, precum agențiile sau chiar departamente non-IT, cum ar fi cele de marketing ori HR, care intuiesc utilitatea și beneficiul gândirii Agile și văd valoare în învățare și agile coaching.