Câteva trucuri simple, pentru a revigora clasicul brainstorming

Cateva trucuri simple, pentru a revigora clasicul brainstorming

Decenii la rând, mulţi liderii s-au bazat pe brainstorming pentru a rezolva cele mai dificile provocări creative. Însă pur și simplu adunarea împreună a echipelor cu speranța că acestea vor veni cu o idee revoluționară este contraproductivă. Nu numai că brainstorming-ul conduce deseori la conformare, dar zeci de ani de cercetare arată că oamenii tind să producă mai puține idei decât ar produce atunci când lucrează singuri. Și, în timp ce anumite ajustări pot ajuta, este timpul să-i oferim brainstorming-ului câteva trucuri noi și necesare.

În loc ca toată lumea să vorbească în același timp, încearcă să-i faci pe toți să scrie în același timp – un proces de generare de idei numit „brainwriting”.

Explozia de idei
Cu “brainwriting”, fiecare persoană are timp să se gândească și să propună idei înainte ca acestea să fie inghiţite de discuţiile de grup. Să spunem că echipa ta de marketing încearcă să vină cu un mesaj de brand pentru o nouă campanie. Oferă fiecărei persoane un Post-It pentru a nota câteva concepte de lucru. Unele variaţii ale “brainwriting-ului” urmează regula „6-3-5”: o echipă de șase oameni trebuie să vină cu trei idei în cinci minute. Odată ce Post-it-urile ajung la alte persoane, se desfășoară un proces similar – dar în loc de a veni cu idei noi, fiecare membru al echipei propune unghiuri noi. Schimbul de Post-it-uri și idei continuă până când fiecare membru al echipei are șansa de a revizui toate opțiunile.

Poţi încerca și o variantă simplificată a exercițiului de „brainwriting”, în care Post-it-urile sunt împărțite la întâmplare, doar o singură dată – dar fără nume sau indicii care ar putea dezvălui identitatea cuiva. (În această versiune, exista doar două reguli: nu se ghicește și nu se face nici o judecată.) După această prima etapă, toate ideile sunt făcute vizibile întregului grup (care se poate face prin lipirea lor pe un tablou fizic alb sau prin colectarea lor într-un document împărtășit cu toată lumea) și sunt evaluate colectiv. Modelele și temele încep să apară și se poate desfășura o dezbatere mai structurată. Echipele încep să gândească împreună – pentru că au avut șansa să se gândească înainte, separat.

Beneficiile “brainwriting-ului”
Indiferent de forma pe care o poate lua, “brainwriting-ul” furnizează trei elemente critice care adesea lipsesc în sesiunile de brainstorming tradiționale:
Echitate: Fiecare membru al grupului primește o voce, nu doar persoanele cele mai puternice și cele mai asertive.
Idei: Ideile sunt primite și revizuite în timp real, accelerând timpul necesar pentru a trece de la divergență (o serie de puncte de vedere) la convergență (o viziune comună), ciclul de putere al gândirii inovatoare.
Lucrul în echipă: Mai degrabă decât să concureze pentru timpul în lumina reflectoarelor sau pentru superioritatea ideii, membrii echipei colaborează pentru a crește numărul de idei și nu pentru a-l reduce, consolidându-și reciproc pozițiile, în loc să se atace.

Citește și 7 moduri de a te inspira instant