Recrutarea prin Social Media în România

Recrutarea prin Social Media in Romania - 1

Potrivit unui studiu realizat de către My HR Lab, social media a devenit cel mai important instrument pe care profesioniștii HR îl utilizează pentru a găsi potențiali candidați.

  • LinkedIn-ul este în continuare cea mai utilizată platformă de social media de către profesioniștii din domeniul resurselor umane
  • Târgurile de joburi au mai degrabă rolul de promovare a imaginii de angajator și nu sunt neapărat printre opțiunile de top ale profesioniștilor HR pentru recrutarea de candidați entry level sau junior.

Companiile au început să își sporească prezența online prin extinderea vizibilității pe mai multe canale de social media. Companiile pentru care lucrează cei care au participat la studiul My HR Lab sunt în mare parte prezente pe LinkedIn și Facebook. Peste 20% utilizează de asemenea Instagram și Twitter.

Recrutare prin Social media in Romania

Peste 90% dintre oamenii de HR, angajați în companiile din România, utilizează canalele de social media pentru a desfășura acțiuni de recrutare, rezultă în urma unui studiu realizat în perioada aprilie – mai 2018 de către compania de consultanță în resurse umane My HR Lab.

Cei mai mulți oameni de HR folosesc social media pentru a posta anunțuri de recrutare (38%) și pentru a aborda candidați (33%). Doar 4% utilizează canalele online de socializare pentru a desfășura diverse acțiuni, în timp ce 25% folosesc online-ul pentru a promova imaginea companiei pentru care lucrează.

Profesioniștii activi în domeniul resurselor umane folosesc în general LinkedIn pentru a desfășura acțiuni de recrutare. Site-urile care promovează joburi se regasesc de asemenea printre opțiunile lor, în timp ce 31% dintre respondenți au indicat Facebook ca fiind unul dintre cele trei canale pe care le utilizează pentru a recruta candidați.

Citește și De ce mai avem nevoie de director de HR în era digitală

Pentru a recruta entry level și juniori, oamenii de HR consideră că cele mai bune metode pe care le pot utiliza sunt:

  • site-urile care promovează joburi (35%),
  • mediul academic, în special asociațiile studențești (24%)
  • Facebook (20%).
  • doar 14% dintre ei cred că târgurile de joburi sunt utile pentru a recruta entry level și juniori.

,,Având în vedere că rata generală a șomajului în România a atins la sfârșitul anului 2017 nivelul de 4,6%, a găsi și a recruta entry level și juniori este din ce în ce mai dificil pentru diferite tipuri de companii. Oamenii de HR au fost nevoiți să se adapteze și să utilizeze alte metode, cum ar fi contactarea frecventă a universităților și asociațiilor studențești sau pur și simplu folosirea Facebook-ului. În comparație cu 2016, numărul oamenilor de HR care utilizează site-urile de joburi pentru a recruta candidați entry level sau juniori a scăzut cu 18%. Chiar și așa, 35% dintre respondenții noștri folosesc aceste canale pentru a găsi candidați care au o experiență de muncă limitată”, explică Beatrice Gălățanu – Owner & Trainer My HR Lab.

Pentru a recruta specialiști și manageri, 79% dintre respondenți consideră că LinkedIn este cel mai potrivit canal. Ceilalți și-au împărțit opțiunile între site-urile specializate în promovarea anunțurilor de recrutare, evenimente și conferințe, agenții de recrutare sau networking.

Atunci când este necesar să promoveze un anunț de recrutare, majoritatea oamenilor de HR iau în considerare site-urile de joburi (82%), secțiunea de cariere din site-ul companiei (75%) și LinkedIn (72%). 37% postează anunțul pe platformele interne ale angajatorului (ex. intranet), în timp ce 18% aleg Facebook.

“Acest lucru nu înseamnă neapărat că oamenii de HR sunt mai familiarizați cu LinkedIn. Am putea să deducem că oamenii de resurse umane nu au acces la toate canalele de social media unde este prezentă compania pentru care recrutează (ex. Facebook, Instagram, Twitter). Majoritatea business-urilor, atunci când folosesc platformele de social media, se concentrează pe promovarea serviciilor și produselor, în timp ce doar câteva își promovează activ imaginea de angajator. Este convingerea noastră fermă că, pentru a rămâne competitivi pe o piață a candidaților, companiile trebuie să folosească canalele de social media nu doar pentru a posta anunțuri de recrutare, ci și pentru a promova proiecte și activități de resurse umane creative,” precizează Beatrice Gălățanu – Owner & Trainer My HR Lab.

Aproximativ 60% dintre companii au o persoană sau un departament desemnat să promoveze brandul de angajator prin intermediul rețelelor de social media. Marketingul se ocupă de acest task în 28% dintre companii, urmat de HR (23%). În 17% dintre business-uri, specialiștii de Employer Branding au sarcina de a promova brandul de angajator în social media, în timp ce doar 6% dintre companii au un specialist Social Media care se ocupă de promovarea imaginii de angajator prin intermediul rețelelor de socializare.

Aproximativ. 66% dintre respondenți sunt de părere că o echipă formată din HR, Marketing, PR & Comunicare ar trebui să fie responsabilă de promovarea brandului de angajator în social media. Doar 5% consideră că oamenii de resurse umane ar putea fi desemnați să promoveze imaginea angajatorului prin intermediul rețelelor de socializare.

Companiile au început să își sporească prezența online prin extinderea vizibilitații pe mai multe canale de social media. Fie din dorința de a fi mai aproape de clienți, fie datorită faptului că urmăresc consolidarea imaginii de angajator, 38% dintre companiile reprezentate de către respondenții My HR Lab sunt prezente pe cel puțin trei canale de social media.

În comparație cu anul 2016, numărul companiilor care sunt prezente pe cel puțin trei canale diferite de social media a crescut cu 6%. Pe de altă parte, numărul companiilor care au patru sau mai multe conturi de social media este cu 4% mai ridicat. Totuși, pentru 13% dintre business-uri, prezența pe o singură platformă online de socializare continuă să fie o practică.

LinkedIn și Facebook rămân cele mai populare canale de social media unde companiile decid să fie active, în timp ce Instagram a câștigat popularitate în ultimii doi ani, depășind Twitter și Google+ și devenind cea de-a treia platformă online de socializare unde o companie este prezentă.

La realizarea studiului, au participat 456 de oameni implicați în procesele de resurse umane, care recrutează pentru diverse companii prezente în România, companii care au între minim 10 angajați și până la peste 10.000 de angajați. 40% sunt specialiști (3-7 ani de experiență), 35% sunt seniori (peste 7 ani) și 25% sunt juniori (1-3 ani de experiență). 35% recrutează pentru companii active în industria IT&C, 16% pentru sectorul serviciilor profesionale, 10% pentru industria auto, 9% pentru retail / FMCG, 7% pentru sectorul financiar – bancar, 4% lucrează pentru agenții de recrutare, 3% pentru industria farma. 62% lucrează în București, 10% în Cluj-Napoca, 7% în Iași, 5% în Timișoara, 7% în Brașov & Sibiu și 9% în orașe precum Ploiești, Pitești, Oradea, Alba Iulia, Galați sau Constanța.

Foto: Pixabay

Citește și Cum să treci de blocajele creării unei reţele de contacte profesionale