Articol de: Laura Solomonescu, Business Development Manager, Interact
În ultima vreme, se discută mult despre nevoia de a ne îmbunătăți modul în care comunicăm, dar și despre nevoia de a înțelege percepțiile diferite și acele filtre mentale care pot împiedica o comunicare clară. Din ce în ce mai mult, resimțim nevoia de a înțelege, demonta sau repoziționa modul în care intențiile noastre se transformă în comportamente potrivite sau inadecvate.
Se spune adesea: “Intenția mea a fost alta, îmi pare rău că a ieșit așa”. Într-adevăr, ceea ce vedem întâi este comportamentul și abia pe urmă unele preferințe de gândire, de comunicare, de interacțiune.
Acesta este motivul pentru care m-a cucerit Emergenetics: el vine cu trei dimensiuni de comportament foarte relevante în orice fel de interacțiune, fie la job, fie acasă. Acestea sunt foarte vizibile și se poate lucra la ele pentru a le transforma, dacă asta ne dorim.
Cele trei dimensiuni – expresivitatea, asertivitatea și flexibilitatea – sunt împărțite în trei zone:
- – între 0 – 33% – mai puțin expresiv / asertiv / flexibil;
- – între 34% – 66% – pot fi în ambele zone în funcție de context și audiență;
- – 67% – 100% – foarte expresiv, asertiv, flexibil.
Se cuvin niște scurte descrieri pentru fiecare.
Tipul expresiv care poate varia de la liniștit și rezervat până la energic și entuziast. Cu toții recunoaștem acele persoane care ies în evidență la petreceri sau evenimente de networking pentru că sunt foarte expansive și fac gesturi largi. De asemenea, am întâlnit persoane cu “poker face”, care pot părea ne-expresive, dar care au o lume interioară foarte bogată pe care preferă să o împărtășească doar unora.
Tipul asertiv variază de la armonizator la competitiv – acest termen descriind mai degrabă energia depusă în atingerea rezultatelor. Persoanele din prima treime, care vor să-și atingă rezultatele, o fac într-un timp mai lung și într-un mod mai armonizator. A treia treime reprezintă acei oameni pe care mulți dintre noi îi caracterizăm ca “orientați către rezultate”, pentru că au un focus foarte mare în această direcție și pot părea foarte determinați. Cei din a doua treime pot să meargă în ambele direcții, în funcție de obiective, context și moment.
Tipul flexibil variază de la focusat și ferm, la inclusiv și indiferent. Flexibilitatea este un comportament care poate fi ușor de observant. Ce trebuie să faci cu persoanele reticente în a cumpăra idei? Reticența lor înseamnă că sunt rigide și inflexibile sau că mai degrabă au nevoie de mai multe argumente puternice pentru a veni în barca ta? Și aici, treimile variază de la un grad de fermitate mai mare până la inclusivitate și chiar tendința de a se lăsa influențat.