Când creativitatea este doar începutul de drum

Când creativitatea este doar începutul de drum

Legat de inovaţie, am ales să scriu despre ceea ce ştiu mai bine, aspecte la care sunt martoră destul de des în industria în care lucrez şi nu numai.

Pentru început, voi aborda creativitatea antre(intra)prenorială, apoi – teza conform căreia managementul inovaţiei înseamnă „implementarea creativităţii”.

Creativitatea antreprenorială

La ora actuală, se presupune că fiecare dintre noi poate contribui la creativitatea antreprenorială. Ea a fost mai mult sau mai puţin în lumina reflectoarelor în lumea de afaceri din ultima perioadă: de la modele de reinventare a afacerii la metode neconvenţionale de a găsi noi surse de venit sau noi linii de business.

Într-un fel sau altul, majoritatea organizaţiilor au câteva departamente, binecunoscute, care ating, dezvoltă sau promovează idei care pot aduce valoare într-o formă tangibilă sau alta. Indiferent cum le numim (departament de marketing, cercetare, CSR, inovaţie, creaţie etc.), toate contribuie la răspândirea unor seminţe creative, care se pot transforma în venituri, reputaţie, valoare.

Şi acum, provocarea mea: uitaţi-vă atent la celelalte departamente din organizaţia voastră, indiferent în ce industrie aţi lucra, şi ­­­gândi­­­­­ţi-vă dacă ele demonstrează putere creatoare în vreun fel. Ce ziceţi de departamentul financiar? Sau de cel de resurse umane? Dar despre cel de achiziţii?

Primul impuls ar fi să ziceţi că nu generează idei creative! Dar vă provoc din nou: uitaţi-vă dintr-o altă perspectivă la creativitate. Adică nu neapărat ca abilitate de a veni cu idei care răstoarnă normalul, ci ca motor generator de idei altfel, în zone aparent aride şi care pot salva o companie. Cred că, din 2009, până acum, am văzut asta în diverse organizaţii: departamentul financiar, care vine cu idei de a reduce costurile fără a pune în pericol activităţile esenţiale, calitatea produselor sau serviciilor, păstrând intactă partea de buget ce ţine de dezvoltarea oamenilor. Am văzut un departament de resurse umane care a găsit metode de a susţine strategia, proaspăt reinventată, cu alte resurse decât cele obişnuite de training. Şi cred că sunt de admirat.