În ultimele luni, GDPR-ul a fost în gândul fiecărui om de marketing din UE. Înainte de intrarea în vigoare a reglementării, pe 25 mai, probabil că ați observat numeroasele valuri de e-mailuri primite, care mai de care mai creative, dar toate solicitându-vă acceptul de a primi în continuare mesaje. Aţi observat, fără îndoială, că multe mesaje au continuat să vină şi le veţi primi în continuare şi în următoarele luni. Știm că GDPR are efecte la scară largă asupra modului în care companiile pot să comercializeze către clienții din UE, actuali și potențiali, dar, cum este influențat mai exact, e-mail marketingul?
Verificați-vă GPS-ul.
În primul rând, amintiți-vă că GDPR se aplică beneficiarilor din UE. În timp ce unele companii au ales să implementeze respectarea GDPR pentru utilizatorii lor din afara UE, acest lucru nu este necesar. În unele cazuri, poate fi mai ușor să existe un singur protocol pentru confidențialitatea datelor în regiune (de exemplu, pentru politica privind site-urile Web sau gestionarea bazei de date pentru clienți), dar e-mailul poate sau nu poate fi un domeniu în care o companie decide să aplice reglementarea GDPR.
Dacă decideți că întregul program de e-mail trebuie să fie compatibil cu GDPR, atunci trebuie să lucraţi mai mult la asta, deoarece, brusc toate campaniile voastre de e-mail din întreaga lume trebuie să se alinieze, inclusiv în regiunile în care opțiunile de înscriere nu au fost solicitate anterior. Să luăm drept exemplu situaţia în care alegeți să gestionați doar programul vostru de e-mail din UE, în conformitate cu liniile directoare GDPR.
Înțelegeți consimțământul.
Înainte de a trimite un e-mail către un destinatar în UE, veți avea nevoie de consimțământul acestuia. S-ar putea să întrebați: „Nu aveam deja nevoie de consimțământul de a trimite e-mail-uri utilizatorilor din UE?” Da, este corect. Regulamentele anterioare referitoare la trimiterea de e-mail-urilor în UE impunea, în general, ca un destinatar să fi optat clar pentru primirea informărilor prin e-mail.
Ce s-a schimbat aici? Cerința de aprobare nu este atât de diferită. Trebuie însă să vă asigurați că în mesajul de înscriere este specificat clar ce date sunt colectate de la utilizatori și care este modul în care acestea vor fi folosite. De asemenea, rețineți că acele căsuţe de înscriere nu pot fi validate în prealabil. Dar este cu totul posibil ca procesul curent de abonare să îndeplinească deja cerința de aprobare a GDPR, deoarece ați avut deja nevoie de consimțământul de a trimite e-mail-uri comerciale către utilizatorii din UE.
Citește și Cum să asimilăm eficient obiceiuri bune, pe care să le menţinem
Aşadar, de ce primim cu toții aceste e-mailuri prin care ni se cere să ne reafirmăm poziţia referitoare la diferitele mesaje la care ne-am înscris deja în trecut? Există probabil câteva motive principale:
- Înregistrări incomplete: În cazul în care companiile nu au ținut o evidență completă a acestor abonamente prin e-mail pentru fiecare beneficiar UE din baza lor de date, acestea vor probabil să se asigura că au o înregistrare actualizată şi consimțământ de la toată lumea.
- Mai bine să îţi iei măsuri de siguranță decât să îţi pară rău: Este posibil ca unele companii să fi ales să obțină înregistrarea actualizată a consimțământului pentru a fi în siguranță, chiar dacă aveau deja o înregistrare mai veche a acestei opțiuni. Există îngrijorări suficiente cu privire la GDPR și ambiguitățile sale, aşadar, această alegere pare una prudentă.
- Confuzie: Există cu siguranță unele companii care pur și simplu nu au o înțelegere deplină a cerinței de aprobare a GDPR (și nu este ușor de înțeles pe deplin) și presupun că sunt obligate să obțină un nou accept, chiar şi atunci când nu este cazul.
Ţineţi cont de cererile de dezabonare.
Dacă un destinatar din UE solicită eliminarea din lista voastră de e-mail, trebuie să respectați această solicitare și să îl dezabonați şi de la viitoarele campanii. Din nou, aceasta nu este o nouă cerință. Agenții de marketing erau deja obligați să tină cont de cererile de dezabonare din partea beneficiarilor UE (și, de asemenea, a beneficiarilor din aproape orice altă țară).
Ce este de fapt nou despre GDPR pentru cei ce fac e-mail marketing?
GDPR impune multe noi cerințe companiilor care colectează, stochează și procesează date personale de la utilizatorii din UE, ceea ce are impact asupra celor ce fac e-mail marketing. Iată două dintre cerințele principale.
- Dreptul de acces și portabilitatea datelor: utilizatorii UE au dreptul să solicite acces la toate datele pe care o companie le are în legătură cu aceştia. Cât de multe date implică acest lucru depinde în mare măsură de modelul de afaceri al unei companii. În cazul unui abonament gratuit la newsletter-ul (sau al opțiunii de înscriere), este posibil ca singurele date reale pe care compania să le dețină să fie adresa de e-mail a utilizatorului și numele acestuia în scopuri de personalizare. Dar, în cazurile în care există date adiționale via CRM, baze de date de marketing etc., companiile trebuie să poată găsi aceste informații și să le furnizeze utilizatorului, la cerere.
- Dreptul de ștergere a datelor: Este o problemă mai complicată decât pare. De exemplu, o cerere de ștergere a datelor (sau o solicitare de ștergere a tuturor informațiilor despre utilizator) în cazul în care este vorba despre un destinatar de e-mail, este o cerere de dezabonare. Dacă un consumator cere ca toate datele să fie șterse, atunci acesta solicită în mod implicit să îl dezabonezi de la viitoarele campanii de e-mail. Cererile de dezabonare sunt de obicei păstrate într-un fișier separat pentru a vă asigura că adresa este exclusa din toate viitoarele campanii pe e-mail. Dar, pentru a face acest lucru, o înregistrare a acestei solicitări de dezabonare și a adresei de e-mail asociate, trebuie păstrate pe o listă separata a dezabonaţilor, chiar și după ce cererea de ștergere a fost îndeplinită. Este posibil ca o companie să fie nevoită să vină cu o justificare pentru această circumstanță și faptul că acum are o cerință legală de a păstra acea adresă de e-mail la dosar (în scopul dovedirii dezabonarii), chiar și după primirea solicitării de ștergere.
Aşadar, cum este cu adevărat impactat de GDPR, marketingul prin e-mail din UE? În funcție de organizație, impactul poate să nu fie atât de semnificativ. Marketingul prin e-mail în UE a funcționat deja într-un cadru în care opţiunea de dezabonare era necesară, în timp ce multe alte forme de marketing nu au fost. Cea mai mare schimbare ar putea fi pur și simplu asigurarea că mesajul de dezabonare este clar şi face referire la ceea ce un utilizator acceptă să se întâmple cu datele sale și asigurarea faptului că acordul este oferit în mod liber. Dacă o companie trimite promoții prin companii terțe via e-mail, aceasta trebuie specificat în mod special în descrierea opțiunii de dezabonare.
Notă: autorul nu este un avocat sau profesionist legal și nicio informație din acest articol nu ar trebui să fie luată drept consiliere juridică reală. Este întotdeauna recomandat ca firmele să obțină îndrumare juridică profesională în chestiuni legate de reglementarea sau legislația industriei, cum ar fi GDPR.
Sursa: Forbes.com
Foto: Pixabay
Citește și Nu se pot evalua realități noi cu instrumente vechi!