Cum să asimilăm eficient obiceiuri bune, pe care să le menţinem

Cum sa asimilam eficient un obicei bun, pe care sa-l mentinem

De obicei, când începem să navigăm spre un nou obiectiv, suntem plini de energie și de entuziasm. Facem noi schimbări cu nerăbdare și luăm cu uşurinţă şi rapiditate noi măsuri care să ne conducă spre atingerea ţelului. Dar, odată cu trecerea timpului, elementul de noutate se îndepărtează. Energia noastră se scurge și ne pierdem din vedere scopul setat iniţial. În cele din urmă, alunecăm înapoi spre vechile obiceiuri.

Indiferent cât de sofisticate sunt strategiile tale de a scăpa de obiceiurile proaste și de a crea unele bune, sunt mai puține şanse să reușeşti dacă nu îţi urmăreşti și revizuieşti frecvent progresul. Notând îmbunătățirile pe care le faci în fiecare zi, te încurajează să continui. Și, prin identificarea punctului în care ai un regres, vei observa un tipar și vei putea face ajustări, astfel încât să nu fii blocat în obiceiuri care nu sunt fireşti sau nu produc schimbări reale.

Citește și Cum să treci de blocajele creării unei reţele de contacte profesionale

Luăm drept exemplu şi exerciţiu de schimbare pe cel al unui Manager catalogat ca fiind un ascultător slab, care făcea mult micromanagement și nu respecta timpul celorlalţi. În urma acestui feedback, superiorul său i-a dat ca sarcină să lucreze la a fi mai atent și la a-i responsabiliza mai mult pe ceilalţi. Cum startul unei schimbări în orice arie a vieţii începe prin setarea de obiective, Managerul nostru şi-a setat trei obiective, unul pentru fiecare domeniu al feedback-ului negativ primit. Astfel, el urmărea să asculte mai bine, să reducă micromanagementul și să prețuiască timpul celorlalţi. Deși aceste obiective erau ambițioase și lăudabile, ele nu erau măsurabile în faza asta. Acesta a trebuit să identifice modalități de progres pe care le putea monitoriza și urmări. Iată ce a reieşit:

  • Ascultă mai mult. Participă la o întâlnire pe zi fără dispozitive (laptop, telefon, tabletă) care să-ţi distragă atenţia.
  • Fă mai puţin micromanagement. Utilizează tehnica de delegare instant, în timpul întâlnirilor individuale cu angajaţii, pentru a diminua controlul și a le permite acestora să-și asume noi responsabilități.
  • Respectă timpului celorlalți. Limitează mesajele instante către toți colegii, la două pe zi.

Rețineți că pentru fiecare obiectiv a fost aleasă doar o sarcină mică. Atunci când ne alocăm sarcini mari sau prea multe sarcini deodată, ne simţim copleșiţi. Este mai probabil să aduceţi sarcina la îndeplinire dacă aceasta este mai mică. După ce ați reușit să vă atingeţi obiectivul, puteți încerca o nouă activitate sau puteți crește complexitatea sarcinii inițiale. De exemplu, pentru a asculta mai bine, Managerul nostru ar fi putut renunţa la toate dispozitivele care îl însoţeau de obicei, la fiecare întâlnire nouă avută, dar asta ar fi fost o schimbare prea drastică de făcut. În schimb, a început cu aplicarea acestei tactici doar într-o întâlnire pe zi. Odata atins acest punct, a reușit să decidă dacă să mărească numărul de întâlniri fără dispozitive sau să ia în considerare o altă activitate care să-l ajute să fie un ascultător mai bun.

Odată ce și-a identificat tacticile pentru atingerea obiectivelor de schimbare, ar fi fost ușor pentru Managerul nostru să-și continue munca de zi cu zi, cu un plan de a le executa pe fiecare dintre ele. Dar asta n-ar fi fost suficient şi ar fi eşuat. Probabil că ar fi început în forța, dar și-ar fi pierdut încet dedicarea, fiind distras de sarcinile zilnice și revenind la vechile obiceiuri. Strategia aleasă de el, a fost  de a-şi urmări în mod proactiv progresele sale zilnice.

Vă recomandăm să utilizați o diagramă simplă de urmărire, numită „Lista: Da”, pentru a vă ajuta să vedeți unde faceți progrese în direcția schimbării dorite și să identificaţi în ce zone, lucrurile se mişcă mai greu. Dacă vă sperie gândul unui exercițiu complex care să vă încarce zilnic, nu vă faceți griji; acest lucru nu vă va lua mai mult de două minute pe zi.

Pur și simplu urmăriți dacă ați realizat fiecare obicei zilnic printr-o listă de verificare, utilizând „D” pentru DA și „N” pentru NU. Puneți-vă lista pe calculator, telefon sau pe o hârtie pe unde o veți vedea în mod regulat și creați un memento zilnic pentru a o completa la sfârșitul zilei. Urmărirea rezultatelor vă permite să vedeți progresul într-o privire rapidă. Cei mai multi oameni au un sentiment de împlinire pe măsură ce încheie D-ul şi N-ul la sfârşitul zilei.

După câteva săptămâni de urmărire a obiceiurilor, evaluați dacă există şabloane care necesită ajustări. Acest lucru vă permite să vă vedeți progresele – și greșelile – și vă ajută să identificați ce ar putea cauza probleme.

De exemplu, Managerul nostru când şi-a revăzut notiţele, a constatat că el nu a delegat în mod corespunzător în zilele de luni. Și-a dat seama că motivul a fost că la începutul fiecărei săptămâni, a avut întâlniri cu un angajat care era nu performa foarte bine. Astfel, îi era frică să-i delege acestui angajat deoarece se temea să primească în schimb o muncă de o calitatea mai slabă. Odată ce a înțeles acest lucru, şi-a schimbat discursul şi strategia în timpul următoarei întâlniri. El a oferit un feedback detaliat şi direct, în loc să preia în mod indirect munca angajatului. Dacă nu ar fi observat această tendință, el nu ar fi putut să adreseze niciodată motivului real din spatele provocărilor sale în delegarea sarcinilor.

Citește și Cum îți controlezi emoțiile în timpul unei discuții dificile?

Revizuirea constantă a notiţelor de evaluare a progresului, l-au ajutat pe Manager să identifice când era gata să introducă un alt obicei care sa-l apropie mai mult de atingerea obiectivului. După ce a practicat cu o întâlnire pe zi, acesta a crescut încet numărul de întâlniri la care participa fără niciun dispozitiv, până când, patru luni mai târziu, nu mai folosea deloc dispozitivele în întâlniri. Chiar a încetat să urmărească acest punct, al „întâlnirilor fără dispozitive”, pentru că devenise deja un obicei.

Avea acum energia și capacitatea de a se concentra pentru a asimila un nou obicei. Astfel, acesta a înlocuit obiceiul vechi din lista de verificare cu următorul, în scopul de a fi un ascultător mai bun: parafrazând ceea ce a auzit cel puțin o dată pe zi. El a continuat tiparul de a asimila un obicei bun și a adăugat unul nou pentru fiecare dintre cele trei obiective mici atinse. Un an mai târziu, Managerul nostru a fost catalogat de angajaţii săi drept un ascultător mai puternic, un colaborator atent și un manager responsabil.

Puteți oricând să vă stabiliţi obiective pentru a vă atinge visele sau pentru a vă îmbunătăți comportamentul, dar fără căile de atac și o modalitate de măsurare a progresului, veţi reveni la vechile obiceiuri proaste, iar şi iar. Acordați-vă timp pentru a identifica modul în care vă puteți atinge obiectivele, începând cu pași mici și conştientizând progresele. Destul de curând, veţi descoperi că ați dezvoltat câteva noi obiceiuri de lucru pozitive.

Sursa: Harvard Business Review

Foto: Pixabay

Citește și Cum gestionezi diferențele culturale în mediul de afaceri?