Cât de multe știm despre angajații noștri și ce facem cu informația?

Într-un articol publicat în Forbes, Joe Sherwood (Human Capital Management Practice, SAP) discută despre un mod de a spori (sau nu?) productivitatea la locul de muncă, cu ajutorul tehnologiei avansate de colectare, exploatare și analizare a datelor despre angajați.

De la telefoane inteligente la ceasuri inteligente , dispozitive de urmărire GPS , autovehicule autonome, căști Bluetooth, și videoconferințe, tehnologia este tot mai prezentă în viața de zi cu zi și în modul de funcționare al ființelor umane. Având în vedere că timpul petrecut în fața dispozitivelor a crescut exponențial, a devenit foarte ușor pentru companii să urmărească și să colecteze date referitoare la comportamentul uman. Astăzi, mai mult decât oricând avem posibilitatea de a aduna și analiza cantități uriașe de informații despre ce fac oamenii și când o fac.

Practicile de colectare și exploatare  a datelor (data mining) sunt controversate, mai ales în lumina dezbaterilor la nivel global generate de Snowden și dezvăluirile pe care acesta le-a făcut cu privire la modul în care guvernul american adună informații despre populație, de exemplu. Discuția de fapt se rezumă la cine decide care este limita spațiului personal și unde anume este bine să fie stabilită. Ce efect are monitorizarea electronică a angajaților într-o companie? Cât de mult le pasă? De ce le-ar păsa? La ce sunt folosite aceste informații? s.a.m.d.

Cercetătorii din domeniul psihologiei organizaționale au răspuns la câteva dintre aceste întrebări, relevând astfel și o serie de modele comportamentele și de atitudini ale angajaților cu privire la practicile de colectare și analizare a datelor, precum și care ar fi impactul acestor comportamente.

Cercetătorii au luat în calcul și alte aspecte cum ar fi:

  • dacă a da angajaților iluzia că ei controlează ce informații sunt colectate despre ei afectează în vreun fel organizația
  • Dacă informațiile colectate sunt strict legate de activitatea profesională
  • Dacă frecvența și importanța acordată acestor procese are vreun impact asupra angajaților și/sau companiei
  • Dacă forma de feedback generate de datele colectate contează
  • Dacă există un mod de a prezice care categorii de angajați vor acorda sau nu importanță acestor proceduri.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •