Lecţii pe care le-am învăţat din greşeli făcute cel puţin o dată

Lecţii pe care le-am învăţat din greşeli făcute cel puţin o dată

În acest articol, voi trece în revistă cele mai importante învăţăminte pe care le-am tras din cele mai mari greşeli pe care le-am făcut în cariera mea, până acum, atât în business, cât şi în lucrul cu oamenii.

Ordinea în care le-am prezentat nu are nici o legătură cu importanţa greşelii, respectiv a învăţăturii extrase. Am decis să le rememorez şi să le pun pe hârtie, având în vedere două obiective:

  • vreau să le împărtăşesc cu voi, cititorii acestei reviste, pentru a vă ajuta să le evitaţi;
  • scriindu-le, voi avea mereu acces la ele, astfel încât să nu le uit niciodată.

A. Învăţăminte pentru business

1. Întotdeauna „du-te la Gemba!”

„Gemba” (se citeşte Ghemba) sau Genba este un cuvânt de origine japoneză, desemnând locul unde se petrece acţiunea, „inima” problemei: magazinul de unde clienţii îşi fac cumpărăturile, fabrica unde muncitorii fac produsul etc. Am auzit pentru prima dată acest concept în 1996, de la primul meu GM, Claude Papas. Aceasta era deviza lui ca om de business: „Go to Gemba” – încearcă să mergi la rădăcina problemei pentru a găsi cea mai potrivită soluţie.

Procedând astfel, foloseşti, de fapt, abordarea „Lean Management” (cunoscută şi ca „Toyotism”, pentru că Toyota a utilizat pentru prima dată acest concept în sistemul de producţie care-i poartă numele). „Du-te şi vezi, întreabă de ce şi arată respect”, spunea Fujio Cho, CEO şi Preşedinte Toyota Motors.

2. Pune-te mereu în papucii clientului!

Înţelege ce nevoi şi dorinţe are consumatorul tău (care este în cele din urmă „şeful” tău, deoarece el îţi plăteşte salariul) şi cât este dispus să plătească pentru aceste nevoi. Vorbeşte cu el cât poţi de des, petrece-ţi timp cu el şi vezi în ce fel îi poţi face viaţa mai uşoară. Clientul nu greşeşte niciodată, îţi spune întotdeauna adevărul şi îţi este cel mai bun consilier… Depinde doar de tine să-l asculţi!

3. Întâi şi întâi, asigură bazele / fundame­ntele afacerii.

Gândeşte-te la business ca la o casă: pentru a putea construi o casă cu două-trei etaje, trebuie să te asiguri că ai aşezat-o pe o temelie rezistentă. La fel se întâmplă şi cu businessul: dacă baza are puncte slabe, repară-le înainte de a te ocupa de detalii de frumuseţe şi de diferenţiere. Dacă brandul tău are o poziționare deficitară faţă de competitori, nu te apuca să „tricotezi” la aspecte de diferenţiere.

4. Fă întotdeauna ceea ce este corect!

Înainte de a lua orice decizie, întreabă-te: „care este decizia corectă şi principială în acest caz?”. S-ar putea ca răspunsul să nu placă tuturor şi să te confrunţi cu opoziţia unora cu varii interese. Aşa că încearcă să fii „corect din punct de vedere politic”, dar du-ţi decizia la îndeplinire. Dacă soluţia aleasă este corectă, chiar dacă poate fi dificil de pus în practică pe termen scurt, pe termen mediu şi lung se va dovedi întotdeauna sănătoasă.