Lecţii pe care le-am învăţat din greşeli făcute cel puţin o dată

Lecţii pe care le-am învăţat din greşeli făcute cel puţin o dată

6. Nu amâna intervenţia împotriva slabei performanţe.

Întotdeauna vor exista angajaţi care nu vor obţine performanţe la nivelul dorit. Fă distincţie între următoarele posibile motive:

  • nu au abilităţile necesare jobului (şi atunci, asigură-le training/coaching);
  • nu au capacitatea de a face jobul (jobul are cerinţe peste nivelul angajatului respectiv, aşa că e mai bine să-i oferi altul, la un nivel mai scăzut);
  • sunt pur şi simplu leneşi, caz în care concediază-i.

Oricare ar fi situaţia, nu amâna decizia. Nu uita că lipsa de performanţă a unuia dintre angajaţi face să-ţi scadă şi ţie performanţa şi, în plus, îi va demotiva pe ceilalţi membri ai echipei.

7. Fii „democratic”, dar doar cu aceia care merită!

E bine să fii „democratic”, prietenos şi apropiat, ceea ce îi face pe oameni să fie mai motivaţi şi să strângă relaţia. Dar sunt şi angajaţi care nu realizează când depăşesc limita şi creează tensiuni, ignorând conceptul de ierarhie. Ia imediat măsuri, deoarece, cu cât întârzii mai mult, cu atât îţi va fi mai greu să descurajezi acest comportament nedorit.

8. Învaţă mereu, deoarece nu eşti ­perfect (… şi  n-o să fii niciodată)!

Unul dintre citatele mele favorite este următorul: „A învăţa nu este obligatoriu, aşa cum nici a supravieţui nu e”. Autosuficienţa este reţeta dezastrului, ea înseamnă să te blochezi la un nivel pe care să nu-l depăşeşti niciodată. Iar astăzi, cu viteza cu care se schimbă lucrurile de la o zi la alta, singura noastră şansă este să ne perfecţionăm continuu. E drept că timpul rămas disponibil pentru învăţat e tot mai scurt, dar nu avem de ales. E nevoie de disciplină pentru asta: rezervă-ţi constant în agendă „timp pentru tine” ca să citeşti, ca să te întâlneşti cu oameni mai experimentaţi decât tine, ca să înveţi lucruri noi ori ca să le predai altora etc.

9. Fii dur când e cazul, laudă când e nevoie!

Ca şi în business, şi cu oamenii trebuie să ai aceeaşi abordare echilibrată: uită-te atât la aspectele pozitive (şi laudă-le), cât şi la zonele de îmbunătăţit (dacă e nevoie, fii dur!). Am întâlnit manageri (cărora le spun „mămoşi”) care se uită doar la aspectele pozitive ale oamenilor lor şi îi apără „până în pânzele albe” dacă greşesc. Această abordare le dăunează atât lor, cât şi subordonaţilor, pentru că nici unul dintre ei nu învaţă nimic, nici din ceea ce au făcut bine, nici din ceea ce au greşit.

10. Nu încerca să placi tuturor!

„Conducerea oamenilor este cel mai dificil lucru, mult mai greu decât conducerea unei afaceri”, spunea primul meu şef, Joe Garner. Avea atâta dreptate… O greşeală dintre cele mai mari pe care le-am făcut a fost să încerc să fiu pe placul tuturor celor din preajmă. Micile compromisuri gândite să rezolve probleme pe termen scurt au ajuns în final să devină probleme tot mai mari şi mai mari. A fi un bun conducător înseamnă să iei deciziile potrivite atât în ceea ce privește problemele de business, cât şi oamenii.

La final, un ultim sfat: fii modest! Aminteşte-ţi că toţi suntem trecători şi că într-o bună zi vom pleca spre un loc mai bun. Şi că nimeni nu ştie şi nu va şti tot. Aşa că ascultă înainte de a vorbi şi citeşte din când în când poezia lui Michael Josephson’s – „What Will Matter”.

Citește și 6 lucruri pe care să le faci înainte să îţi dai demisia

  •  
  •  
  •  
  •  
  •