Managerul agil transformă obstacolele în oportunități

Un manager agil se centreaza pe bani si pe livrarea de valoare catre consumator
Logo PKF Finconta - v11.2016

Formarea echipelor autonome nu este o idee nouă, ci are un istoric care merge cu 50 de ani în urmă. Această căutare a pus o bază solidă pentru configurarea a ceea ce astăzi numim organizații agile – companii centrate pe echipe autonome, multidisciplinare, formate din opt până la zece persoane, care duc responsabilitatea diverselor rezultate și iau propriile decizii pentru atingerea acestora. Companiile care adoptă acest model de operare răspund rapid oportunităților din piață și schimbărilor din cererea consumatorilor. De aceea, 80% dintre echipele care au adoptat această metodologie au raportat o creștere a performanței.

Companiile tradiționale se află în competiție cu aceste companii agile, dar și cu ele însele. Trecutul le obligă să fie în top, dar le și împiedică performanța în cazul în care vor continua să lucreze după aceleași rețete. Prin urmare, convertirea lor la un model agil de operare este necesară, dacă vor să fie competitive.

Transformarea managerului dintr-o companie tradițională într-un manager agil nu este simplă. Această transformare cere îndeplinirea a trei roluri specifice:

1. administrator de resurse și oameni;

2. generator de valoare și

3. planificator al implementării.

1. Administrator de resurse și oameni

Acest rol corespunde parțial rolului funcțional din organizațiile tradiționale. Managerul se ocupă de angajarea sau concedierea, dezvoltarea, evaluarea și promovarea oamenilor, precum și de conceperea de instrumente, metode și modalități de lucru. Alocă oamenii potriviți echipelor relevante pe baza experienței lor și a competenței demonstrate.