Cât de greu este să fii în topul celor mai doriţi angajatori?

de Adrian M. Cioroianu, Trainer Executive, AC Knowledge

În România, este greu, cu “G” mare! Cine nu a auzit următorul adevăr: “Antreprenorii reprezintă principala sursă de noi locuri de muncă”. Conform unui studiu EY la nivel global, două treimi dintre tineri (65%) doresc să devină antreprenori, la un moment dat.

În România, doar 52% dintre tineri îşi doresc să pornească o afacere în următorii ani, conform aceluiaşi studiu. Interesant este că cei care doresc să pornească afacerea imediat sunt mai puţini decât cei care vor să lucreze mai întâi pentru un angajator pentru a câştiga experienţă.

Primul obstacol pentru un tânăr care vrea să fie în topul celor mai doriţi angajatori este să îşi înfiinţeze firma. Să vă mai plictisesc cu detalii precum acela că suntem codaşii Europei şi la acest capitol? La încă unul, pe lângă toate celelalte. Important de ştiut este că înfiinţarea unui SRL cu un asociat durează între 3 şi 7 zile şi te va costa 650 lei, dacă adopţi soluţia comodă de a apela la o firmă specializată care să te ajute în hăţisul birocraţiei.

Apoi, un lucru care nu trebuie tratat cu uşurinţă este angajarea unui contabil care să aibă grijă de toate lucrurile la care tu nu te pricepi. Tu trebuie să ai grijă doar să îi duci actele la timp, iar el o să rezolve toate formalităţile, din punct de vedere financiar. O să îţi spună cât ai de plată la bugetul de stat, impozite, contribuţii şi, dacă se pricepe, va lucra cot la cot cu tine, astfel încât să plăteşti cât mai puţin. Legal, bineinteles, dar cât mai puţin pentru că asta merită statul român pentru piedicile… mă scuzaţi, ajutorul pe care îl dă antreprenorului român. Un contabil bun care să te ajute cu cele de mai sus, dacă ai măcar un angajat, te va costa 350 de lei pe lună. Indiferent că faci bani sau nu, în luna respectivă.

Vrei să angajezi? Nu prea îţi permiţi o agenţie de recrutare. Dacă vrei doi oameni de vânzări şi trebuie să citeşti 100 de CV-uri ca să îi găseşti, o agenţie de recrutare te va ajuta pentru “suma modică” de 2.400 de lei + TVA. Şi atunci, mai bine apelezi la cunoştinţe şi prieteni pentru un vânzător, iar al doilea poţi fi chiar tu, că doar ai fondat firma şi ştii cel mai bine cum trebuie vândut.

„Sunt vânzător, vând. Vând orice, oricând, oricui.

Cred cu tărie că un vânzător bun este acela care poate vinde orice. Dacă eu sunt cel mai bun vânzător de telefoane mobile și de mâine vând piscine, trebuie să fiu și acolo la fel de bun.”

Ai, în fine, un angajat. În primul rând, trebuie să sărbătoreşti. Nu este puţin lucru să fii cel care are în grija lui financiară un alt om. Ştiu ce o să ziceţi: “Şi eu fac asta; am în grijă soţul sau soţia sau un copil. Care e diferenţa?“ Diferenţa este că nu îl plăteşti doar pe angajatul tău, ci şi statului. Şi cum să fii negustor cinstit când, pentru un salariu de 2.000 de lei, trebuie să plăteşti la stat 1.495 de lei? Îi poţi acuza pe angajatori dacă o să plătească minimumul pe economie, doar ca să nu mai dea atât de mult la stat, şi dacă restul o dă îl dea la negru angajatului?!

Până aici, toate bune, dar angajatul are nevoie de telefon mobil, laptop şi un spaţiu de unde să lucreze. Dacă ai noroc, are deja un smartphone şi tu doar îi acoperi costul abonamentului lunar. Cam 100 de lei pe lună este suficient. Mereu mă uimesc oamenii care, în anul de graţie 2016, îşi mai pun problema de minute, sms, net când totul este nelimitat. Laptop? Se rezolvă: toţi avem un prieten care are un prieten care are o rudă care lucrează în IT şi care te va ajuta cu un chilipir. În ceea ce priveşte biroul, sunt trei opţiuni: la Starbucks, dar să aibă WiFi bun, închiriezi de la o firmă care cu asta se ocupă o cameră fără lumină naturală, pentru 900 de lei pe lună, plus servicii, sau o cameră cu lumină 1.350 de lei pe lună, plus servicii, sau la un HUB, unde te costă 200 şi un pic de lei, dar ai cotă la ceea ce printezi. Şi contează dacă printul e alb-negru sau color.

Dacă ai rezolvat totul până aici, de acum înainte este simplu. Ce mai poţi să îi dai angajatului tău astfel încât să fie mai fericit decât un angajat la un fast-food sau în industria băuturilor răcoritoare sau din consultanţă de la Big4 sau din asigurări? Poate fructe proaspete, gratuit, în fiecare zi, poate snacks-uri în fiecare zi de luni, poate abonament la sală şi asigurare medicală privată, poate bani să îşi facă ochelari de citit la calculator că o să îşi strice ochii dacă se uită prea mult în ecranul laptopului pe care i l-ai dat, poate un scaun cu masaj, poate o sală de fitness cu scaun cu masaj, poate o zi de teambuilding, măcar o dată pe an, poate pensie privată, poate apă cu osmoza inversă – a se citi “sifon”.

Dar toate astea arată a film SF deja şi sună mai mult a corporaţie, nu a firmă mică cu câţiva angajaţi! Până la urmă, este simplu: dacă vrei să fii cel mai bun angajator, trebuie să ai în vedere câteva lucruri pentru angajaţii tăi: banii, sănătatea lor, recunoaşterea meritelor şi a rezultatelor şi, nu în ultimul rând, dezvoltarea unui sentiment de importanţă a muncii lor, adică sensul utilităţii lucrurilor făcute de ei.

Şi nu uita că, de regulă, angajatorul are, în general, angajaţii pe care îi merită…

Volumul „Vând orice, oricând, oricui. Ce contează cu adevărat în vânzările B2B?”, apărut recent la Editura Evrika, îl are ca autor pe Adrian M. Cioroianu: http://librarie.carturesti.ro/vand-orice-oricand-oricui-ce-conteaza-cu-adevarat-in-vanzarile-b2b-426825