Valorile organizaţiei, de la afişul de pe perete la comportamente vizibile

Oamenii nu cred in valorile organizationale

Mi-a plăcut foarte mult un workshop pe care l-am organizat cu o companie din industria alimentară. (Noi, la MMM Consulting, avem multe workshop-uri dedicate valorilor organizaţiei pe diverse teme: ori facilităm realizarea lor, redefinirea şi apoi cascadarea lor la nivel de individ, ori facem workshop-uri prin care oamenii să îşi reamintească valorile şi să înţeleagă că nu sunt doar vorbe goale.) La workshop-ul menționat, principalul obiectiv a fost să descoperim conexiunea dintre valorile proprii şi cele ale organizaţiei şi să înţelegem cum se transferă acestea în comportamente de zi cu zi. Ceea ce mi-a atras atenţia a fost faptul că, iniţial, oamenilor li s-au cerut exemple concrete de comportamente şi acţiuni care sunt în acord cu valorile. Mulți au avut nevoie de ceva timp de gândire. Apoi, conducătorul companiei a venit cu un exemplu. Când au decis să lanseze un nou produs, deşi toate studiile arătau preferinţa ridicată a consumatorului pentru produsele cu un conţinut mai mare de sare, au decis să lanseze produsul cu un gramaj mai mic de sare, pentru a fi loiali valorii lor de avea grijă de client (ştim cu toţii că sarea în exces dăunează sănătăţii). Mie mi s-a părut un exemplu extraordinar: o companie care trăieşte din vânzarea de produse alimentare a pus accent pe consumator şi pe bunăstrarea acestuia şi nu pe volumul de vânzări, asumându-şi totuşi un risc. Și am văzut aceeaşi încântare şi uimire pe fețele unora dintre participanți. Zic „unora” pentru că cei de la marketing ştiau povestea şi au venit cu completări, însă mulţi nu făcuseră această corelaţie. Considerau că este o simplă decizie de business care nu are legătură cu nici o valoare. Apoi, au venit din ce în ce mai multe astfel de exemple de la oameni.

De aceea, să le arătaţi angajaţilor lucrurile concrete pe care le face compania pentru a-și respecta valorile este crucial şi cred că acest lucru ar trebui făcut cel puţin o dată pe an. Ţin minte că în sala cu 80 de oameni, acei 30% care au început să ridice mâinile să vină cu exemple, să îşi laude efectiv colegii şi iniţiativele companiei au creat o energie extraordinară, iar întreaga sesiune s-a terminat în aplauze. La finalul exerciţiului, multe percepţii şi filtre s-au schimbat.

  1. Mulţi nu cred în valorile organizaţiei din cauza managerului lor

Aici, nu cred că mai sunt necesare multe explicații. Este, cumva, evident că dacă ai ca valoare să acţionezi antreprenorial, iar şeful îţi demontează toate inițiativele, vei spune că valorile sunt doar cuvinte scrise pe pereţi. Nu vreau să duc lucrurile la extrem şi nu vreau să se înțeleagă că dacă ai o anumită valoare în companie, toate ideile legate de ea trebuie puse în practică. Unele chiar nu pot fi puse în practică, dintr-un milion de motive. Mă refer la acele comportamente manageriale simple care denotă înţelegere şi interes, la acea comunicare şi preocupare pentru omul din echipa ta. Alocă-i cinci minute de atenție şi explică-i mai mult decât „nu se poate” (atunci când nu se poate), de ce nu se poate, apreciază-i inițiativa sau ideea şi încurajează-l să mai vină cu astfel de propuneri. Iar asta este valabil pentru toate valorile.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •