Cum ne ajută optimismul învățat?

Schimbarea de perspectiva pleaca din unghiul acestui optimism invatat.

Provocările emoționale sunt atât de multe și variate, încât putem vorbi despre unele inexistente cu generații în urmă, dar și de o contagiune a acestora în toate mediile pe care le populăm: acasă, la locul de muncă, în societatea extinsă. Rapiditatea cu care se întâmplă totul și nevoia de ”mai mult… și mai mult, mai repede…și mai repede” explică faptul că toți ne confruntăm cu un stres crescut, încă din primii ani de viață.

În acest context, abilitatea de a ne gestiona emoțiile devine o necesitate. Iar un mod inteligent de a o face este să apelăm la ceea ce Martin Seligman numește ”optimism învățat”.

Bineînțeles, și pesimismul își are rolul său în semnalarea unor emoții și înțelegerea acestora, însă schimbarea de perspectivă și identificarea de soluții potrivite pleacă, în cele din urmă, din unghiul acestui optimism învățat.

Ce este optimismul învățat?

Atunci când Seligman definește acest concept, el se raportează la cauze ale adversității. Astfel, din acest punct de vedere, un pesimist va considera că ceea ce i se întâmplă se datorează unor forțe interne (E numai vina mea), universale (Asta schimbă și afectează totul) și permanente (Asta nu se poate schimba vreodată).

Acest mod de a vedea lumea poate avea consecințe majore pentru sănătatea noastră fizică și mentală, pentru că nu funcționează în avantajul nostru. Este modul pe care Seligman îl numește ”neajutorare învățată” sau learned helplessness.

Aici poate interveni, însă, optimismul învățat, contrapunându-se poziției de victimă, într-o anumită măsură.

De același autor: Ce sunt emoțiile inteligente și cum ne ajută ele în business?