Există un profil ideal de lider?

Liderii romani apeleaza la imaginea proprie, ca instrument primordial in promovarea afacerii.

Logo Interact 2013Aud întrebarea din titlu foarte des formulată în training, mai ales atunci când participanţii au ocazia să-şi cunoască profilul – preferinţele de gândire şi comportament – prin intermediul unor instrumente psihometrice. Evident că întrebarea neformulată, din spate, este de fapt: „Eu, cu caracteristicile mele tocmai descoperite şi / sau confirmate, aş fi un bun material de manager?” Neuroştiinţa ne spune că nu există un profil ideal şi nici măcar unul tipic, din fericire. Şi avem motive să îi dăm crezare pentru că studiile din acest domeniu prolific şi versatil se întemeiază pe date concrete, de ordin biologic. Dar care sunt, concret, zonele în care neuroştiinţa îşi poate dovedi aplicabilitatea şi eficienţa?

Încrederea în intuiţie

Mai mult decât un concept la modă, neuroştiinţa poate da managerilor indicii valoroase despre cum pot fi mai buni în ceea ce fac sau îşi propun să facă. De exemplu, un manager cu preferinţă analitică şi structurală (aşa-numitul tip de gândire convergentă) poate folosi punctele tari ale profilului său pentru a-şi dezvolta gândirea creativă sau cea intuitivă. Ştiind că firea analitică cere dovezi, el poate să citească despre circuitele neuronale răspunzătoare de luarea deciziilor şi despre cele două sisteme de operare, căpătând astfel încredere în „intuiţie” ca în orice alt proces biologic firesc, şi poate apela mai des la ea. De asemenea, ştiind că punctul tare al preferinţei structurale este abordarea pragmatică şi planificată, poate să îşi facă un plan zilnic sau săptămânal de interacţiune cu oamenii din echipa sa. Satisfacţia lui va veni din parcurgerea paşilor propuşi şi nu neapărat din interacţiunea propriu-zisă, aşa cum s-ar întâmpla în cazul unui manager cu preferinţă socială.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •