Când va fi demis omul de inteligența artificială?

Lumea se transformă sub impactul AI

Avem magazine cu autoservire și plata electronică care fac redundantă slujba de casier. Avem oglinzi virtuale ce simulează probarea articolelor de îmbrăcăminte pentru clienți și fac irelevantă ocupația de asistent în magazin. Lucrători la bandă în fabrici de producție care sunt înlocuiți de roboți capabili să facă aceeași muncă la costuri reduse și cu rezultate superioare. Meșteșuguri, de la prelucrarea lemnului la țesături sau ceramică, își înlocuiesc meșterii cu mașinării ghidate de inteligența artificială.

Instrumentarul se schimbă din moment ce roțile dințate ale ceasurilor tradiționale făcute de ceasornicari pricepuți sunt înlocuite de bytes ale ceasurilor smart. Marile case de orologie sunt înlocuite de companii de tehnologie care introduc inteligența artificială și fac din ceas un instrument multifuncțional. Așadar, se schimbă nu doar instrumentarul, materia primă și oamenii care fac produsele, dar uneori se extinde și funcționalitatea acestora.  

Impactul noilor generații

Atitudinile sunt uneori foarte diferite și sunt de multe ori separate pe criterii generationale. Reprezentații Generației X sunt rezistenți la schimbare în timp ce Generațiile Y și Z abia așteaptă lansarea unui nou gadget. Pe clopotul lui Gauss, identificăm la un capăt comportamentele tehnofobe ale părinților și la celălalt capăt comportamentele tehnofile ale copiilor.

Generația celor care privileagiază tradiția și fiabilitatea produselor preocupați de securitatea slujbelor practicate și generația consumeristă a celor care își înlocuiesc rapid produsele achiziționate pentru altele mai performante și care schimbă slujbele în căutarea de noi provocări. Așadar coabitează mentalități diferite pentru că sunt așteptări de generație diferite.

Rezistență la schimbare rămâne 

Semnificativ este că tipul uman se schimbă. S-ar putea ca ochii cuprinși de groază că inteligența artificială ne demite din tot mai multe domenii să facă loc unei explozii de emoji-uri de bucurie ale celor care vor o viață mai eficient condusă de către mașini și își reformulează rolul lor în societate.

Proiecția demografică pentru 2025 identifică Generația Y drept resursă principală de personal. În acest sens, un studiu al World Economic Forum arată că pentru generația nativilor digitali trei aspecte contează cel mai mult când își aleg angajatorul: promovarea în carieră (48%), cultura companiei (38%) și oportunitățile de training  /dezvoltare personală (32%).