Maryse Peach: ”Dacă îți spun ceva, este adevărat pentru mine. Dar dacă descoperi singur, este adevărat pentru tine”

Cand spunem ca jucam o simulare de business, urmarim un proces de afaceri realist

Este cam la fel cu a învăța să mergi pe bicicletă?

Absolut. Când te sui prima oară pe bicicletă, mergi puțin și cazi. De fapt, cazi de câteva ori. Dar există hotărârea de a reuși. Așa că te sui pe bicicletă, iar și iar. Asta fac și simulările de afaceri. Noi le-am structurat astfel încât să fie jucate în cicluri. De fiecare dată când joci un ciclu, obții un rezultat și analizezi acel rezultat. Ai apoi la dispoziție un alt ciclu să schimbi acea decizie, dacă nu ți-a plăcut ce s-a întâmplat în prima dată. E cam ca la jocurile online, unde poți juca diverse roluri. Ai o viață, o pierzi, te întorci, o iei de la capăt. S-ar putea spune: ”Păi, așa trișezi”. Nu trișezi. Pentru că, de fapt, îți reprogramezi creierul de fiecare dată și stabilești noi conexiuni.

Așa că atunci când încerci din nou, îți spui: „Ce am făcut înainte nu este răspunsul corect. Dacă îmi schimb decizia sau modul de acțiune doar puțin, voi obține un alt rezultat”. Dacă ți se întâmplă și a doua oară, ai o a treia ocazie. Așa că, de fiecare dată când joci, îți resetezi creierul și creezi noi conexiuni.

Deci, metodologia din spatele simulărilor se bazează pe felul în care funcționează creierul?

Este o parte fundamentală a metodologiei din spate și din construcția jocului. În general, creierul funcționează ca pe pilot automat. Facem lucrurile într-un fel, pentru că mereu le-am făcut așa. La fel cum face crocodilul. Este o parte reptiliană a creierului, creierul limbic. În simulare, încercăm să stimulăm cortexul, pentru că vrem ca oamenii să se oprească, să facă un pas în spate, să reflecteze și să se gândească. Vrem momente ”Aha!” Dacă schimbăm puțin ceva, obținem un rezultat diferit. Asta vrem să încurajăm: ca oamenii să se oprească un moment și să reflecteze.

Ce tip de participanți beneficiază cel mai mult de pe urma acestui tip de curs?

Practic, oricine. Top managementul, middle managementul. Poți fi chiar și persoana care curăță podeaua fabricii. Dacă îți ia prea mult timp să cureți podeaua, înseamnă că cei din jurul tău nu pot lucra. Implicația este că se produc întârzieri în producție. Întârzieri în producție înseamnă produse întârziate. Produse întârziate înseamnă că nu vindem suficient.

Ca CEO, avem mereu lucruri de învățat. Până la urmă, nu aceasta este măsura unui lider bun, recunoașterea faptului că mereu avem ceva de învățat? Cred că beneficiul principal al simulărilor constă în aceea că nu este cineva acolo în față care îți spune ce să faci. Înveți prin faptul că te afli într-un mediu bogat, împreună cu alții și pui cunoștințe la comun. Iar asta are un impact puternic.