Cultura organizațională ne privește pe toți, în egală măsură

cultura organizationala ne priveste pe toti

Cultura organizațională este o preocupare destul de prezentă în mintea profesioniștilor din zona de HR și a managerilor, dar riscă să se numere printre acei termeni de tip ”corporate speak” pentru mulți angajați care nu au o legătură directă cu managementul de oameni. Vă invit în rândurile următoare la o trecere în revistă și la o reflecție, pornind de la această afirmație: cultura organizațională ne privește pe toți, în egală măsură.

Am fost întrebată de la ce dimensiune a unei companii sau de la ce număr de oameni se pune problema unei culturi organizaționale. Primul gând a sunat ca o glumă: de la doi în sus! Înainte de a stabili dacă îmi arde de glume sau nu, haideți să vedem care sunt elementele-cheie ale unei culturi organizaționale.

Mediul fizic de lucru

Atunci când ai ocazia, prin natura meseriei, să deschizi ușa mai multor organizații, uneori și în aceeași zi, îți dezvolți un anumit simț de ”a citi atmosfera”. Iar atmosfera pleacă deseori de la felul în care sunt amenajate birourile. Întâlnim locuri mai colorate sau mai insipide, mai relaxate sau mai apăsătoare, cu multe facilități pentru angajați sau cu o abordare mai spartană. Sumantra Ghoshal, profesor de management strategic la London Business School, vorbea într-o scurtă și foarte frumoasă prelegere despre ”the smell of the place”. Sigur, the smell of the place este ceva mult mai complex decât puf-uri în sala de ședințe și sesiuni gratuite de masaj, dar cu siguranță felul în care arată mediul în care ne petrecem viața profesională are un impact mare asupra noastră. Anul trecut, am avut la birou o inundație care ne-a afectat destul de serios. Am profitat de ocazie și am reamenajat parterul și sala de ședințe – am transformat-o dintr-un spațiu destul de convențional într-un loc primitor, cald, colorat. Am simțit efectele și asupra noastră, și asupra vizitatorilor noștri, deși investiția nu a fost foarte mare.

Limbajul

Limbajul este unul dintre fundamentele umanității noastre. Orice grup organizat își dezvoltă propriul limbaj, de la găștile de cartier, la practicanții și suporterii unui sport, la companiile cu zeci de mii de angajați. Care este tipul de limbaj practicat? Am observat că specificul industriei tinde să aibă o amprentă, dincolo de jargonul propriu-zis. Sunt organizații unde, indiferent de situație, tonul este mereu formal, de parcă toată lumea ar purta mereu cravată; în altele, se practică informalul dus la extrem. Nu spun că este bine așa sau așa, fac doar observații ”din teren”. Pe lângă registrul de vocabular, mai sunt și alte aspecte ale limbajului care contribuie la conturarea culturii organizaționale. În ce măsură politețea, limbajul adecvat, corect, sunt norma? Și nu vorbesc aici despre abordarea clienților, ci mai ales despre felul în care colegii vorbesc între ei, indiferent de nivelul ierarhic.