Două vești bune: creativitatea produce asumare și poate fi antrenată

V-ati intrebat vreodata cat de importanta este creativitatea pentru organizatia voastra?

„Creativity is no longer a luxury for the few, but a necessity for everybody.”, spunea Csikszentmihalyi încă din 2006.

V-ați întrebat vreodată cât de importantă este creativitatea pentru organizația voastră? Sau în ce măsură ajută ea business-ul, în mod real? Ei bine, Adobe a realizat în 2014 un studiu – „How creativity impacs business results” -, care are câteva rezultate interesante. Foarte pe scurt, 58% dintre companiile care au declarat că încurajează creativitatea au obținut cu peste 10% mai mult profit în 2013 față de 2012, au o cota de piață mai mare și se bucură de o imagine mai bună. În consecință, oamenii vor să lucreze acolo, ceea ce înseamnă că sunt mai dedicați, obțin performanțe și au o relație mai bună cu clienții.

Acum, dacă vrem și noi astfel de rezultate, evident că nu vom începe de mâine să schimbăm totul, să ne „lepădăm” de vechile proceduri și să creăm un haos total. Dar, treptat, dacă pornim de unde trebuie, putem face progrese.

Primul pas ar trebui să fie învățarea / instruirea

Și când spun învățare nu mă refer doar la traingurile externe, ci și la modalitățile interne de a spriji învățarea și dezvoltarea. Pentru instruirile externe, asigurați-vă că trainerii folosesc concepte noi / adaptate vremurilor. Sau, dacă le folosesc pe cele clasice, asigurați-vă că o fac într-o manieră modernă și, preferabil, cât mai atractivă. Esențiale sunt întrebările: „cum asiguri interacțiunea și colaborarea?”, „ce metode folosești pentru a-ți asigura rezultatele și învățarea”, „cum asiguri continuitate în implementare?”. Trainingurile creative le dau oamenilor un boost de energie și dacă le place ceea ce învață la curs, dacă devin încrezători că acel instrument / concept / tool poate funcționa în organizația lor și o să îi ajute în munca lor, vor aplica. Ceea ce e foarte important! Instruirile creative se bazează foarte mult pe jocuri și metafore, pe simulări interactive care îi scot pe oameni din zona lor de confort. Multe au o structură de facilitare și îi implică foarte mult pe participanți. În învățarea creativă, noi nu le spunem oamenilor ce să facă și cum să facă, ci le dăm o metodă, un cadru de lucru similar contextului organizațional și job-urilor lor (www.mmmconsulting.ro).

Dincolo de aceste aspecte, vă încurajez să includeți în programele de formare (externe / interne) elemente care să încurajeze învățarea și creativitatea după curs. Proiectele noastre au impact și succes, dar cele premiate, cu rezultate mult peste așteptări au fost și rămân cele în care am construit alături de client elemente de continuitate, concursuri, jocuri după curs, postere, mascote etc. Am folosit chiar diverse aplicații de mobil pentru a încuraja implementarea noilor abilități. Toate acestea transformă învățarea, aduc un suflu nou și curiozitatea de a obține performanțe într-un mod plăcut.