Ce nu învață liderii la școală despre vânzări

In cazul coordonarii echipelor de vanzari, cea mai mare incercare a managerului este sa isi formeze echipa

Ceea ce învăţăm la şcoală ne este necesar ca să avem coordonatele traseului pe care urmează să mergem. O hartă a versantului profesional şi uman pe care-l avem de urcat. Un antrenament util înainte de ascensiune. Numai că reperele de atins nu sunt traseul propriu-zis, iar antrenamentul nu e ascensiunea. Aşa se face că fie aplicăm prea puţin din ceea ce am învăţat, fie curricula nu acoperă întreg spectrul de provocări din viaţa cotidiană sau de la serviciu. În concluzie, ne-am educat cu întrebarea „de ce?” şi suntem puşi la serviciu să răspundem la întrebarea „cum?”.

Lideri care nu știu să vândă

Un exemplu despre diferenţele între ceea ce învaţă şi ceea ce sunt puşi liderii să facă este chiar procesul de vânzare. Rareori se întâmplă ca cei care ajung în poziţii de management să ştie să conducă un proces de vânzare. Acest subiect nici nu există, de multe ori, în curricula academică a şcolilor (de afaceri) în care s-au pregătit.

În baza celor scrise mai sus, am putea spune că nici măcar nu există „de ce”-ul educativ al vânzării. Sau, dacă există, nu capătă forma unei discipline predată studenţilor. Este mai degrabă subînţeles că agenţii economici trebuie să vândă ca să obţină profit, dar o învățare clară a unui model, o instalare directă a competențelor de vânzări nu există. Așa că ne trezim în organizaţii cu studenţii de ieri deveniţi liderii de azi care nu au noţiuni despre procesul de vânzare.

Uneori, liderii din companii provin din departamentul de vânzări şi atunci lucrurile stau mai bine din acest punct de vedere pentru că s-au format “în teren”. Există cazuri însă, destul de multe, când liderii nu au un background de vânzări. Trec peste foarte des utilizata retorică de training în vânzări potrivit căreia „toţi vindem”. Mă refer aici la vânzarea de produs / serviciu de către un angajat care deţine informaţii şi cunoştinţe pe care le operaționalizează într-un proces care îşi propune construirea încrederii clientului şi influenţarea deciziei lui de cumpărare a respectivului produs / serviciu.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •