Multiplicatorul de încredere

Vreau sa devenim un furnizor de incredere!

ODS (Optical Disc Solutions), compania al cărei acţionar principal şi Director General este Zoltan Tussai, îşi are sediul în Casa Presei Libere. A fost surprinzator pentru mine să descopăr, între zidurile care în mod tradiţional adăpostesc tiparniţe martore ale istoriei presei, un spaţiu desprins parcă dintr-un film SF. Şi totuşi, aşa stau lucrurile. Milioane dintre CD-urile şi DVD-urile care ne încântă ochiul şi urechea sunt produse în fabrica lui Tussai, pornind de la nişte saci cu cristale.

Dacă există o genă a antreprenoriatului, atunci Zoltan Tussai o are. De la culesul de culesul de cireşe, împreună cu ceilalţi colegi de şcoală, la experienţa de poştaş, timp de o lună, într-o vacanţă de vară, înaintea ultimul an de liceu, şi lansarea pe cont propriu în afaceri, n-au stat decât anii de facultate. Iată cum a decurs discuţia cu un întreprinzător pur-sânge.

Sunteţi un antreprenor înnăscut. Nici măcar n-aţi simţit nevoia să vă faceţi un CV. Nu v-aţi pus nici un moment problema să fiţi angajatul altcuiva, al altei companii. Cum aşa?

În acte, am fost şi angajat al mai multor companii, dar ca mentalitate, ca stil de gândire, m-am deosebit de un angajat tipic: tot timpul am avut un spirit antreprenorial şi m-am implicat întotdeauna în activitate ca şi cum ar fi fost compania mea. Am avut norocul ca toate înţelegerile cu firmele unde am lucrat să fie ca nişte parteneriate, iar asta m-a ajutat foarte mult în formarea mea ca om, ca profesionist sau ca manager.

La câtă vreme de la terminarea facultăţii v-aţi făcut propriul business?

De asta spun că am avut noroc. Imediat după încheierea studiilor, am pornit pe căi proprii. Aveam o cunoştinţă cu relaţii în afara ţării care voia să pornească o afacere pe piaţa românească. Imediat după ce am primit această propunere, am început un studiu de piaţă ca să vedem ce potenţial există, drept condiţie pentru start-up. Se întâmpla în 2001, în Cluj. Practic, aşa a pornit totul, ca o afacere de familie, cu soţia, sora mea şi cumnatul. După acest mic studiu şi după start, timp de patru-cinci luni, am făcut o mulţime de drumuri la Bucureşti, unde se afla 80% din piaţă. Aşa ne-am dat seama că doar aici se poate deschide un birou de vânzări cu şanse de reuşită. Vorbim despre acelaşi business în multiplicarea industrială de discuri optice (CD-uri şi DVD-uri) în care suntem şi acum. La momentul respectiv, piaţa era mult mai mică (poate doar o zecime din cât este acum), era într-o fază incipientă. Era încă vremea casetelor audio, CD-urile de-abia se impuneau în zona muzicală, iar DVD-urile erau doar un vis frumos…